Dansk luksusbildesigner gearer op med kæmpe aftale

iPhone-fabrik skal producere 250.000 af Henrik Fiskers Ocean-elbiler om året fra 2023.

Den danske bildesigner Henrik Fisker (th.) præsenterer her sin Fisker Ocean SUV-model på verdens største forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show, i Las Vegas i januar 2020. Nu skal den masseproduceres. Fold sammen
Læs mere
Foto: Robyn Beck/AFP/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det bliver storproducenten af Apples iPhones, som i Kina skal producere den danske designer af luksusbiler, Henrik Fiskers nye elbil.

Foxconn, som er verdens største kæde af elektronikfabrikker, skal fra slutningen af 2023 være stedet, hvor Fiskers biler skal materialisere sig. Og aftalen er betydelig: flere end 250.000 biler om året.

Det skriver det amerikanske nyhedsbureau Bloomberg.

Foxconn er ejet af det taiwanske Hon Hai Precision Industry og har i årevis produceret elektronik for en lang række af verdens store mærker. Apple har benyttet Foxconn til store dele af sin iPhone-produktion, men Foxconn har også været i internationalt søgelys adskillige gange for meget ubehagelige arbejdsbetingelser for de mange ansatte.

Fiskers elbil skal sælges i Nordamerika, Europa, Kina og Indien, når produktionen i Kina begynder i fjerde kvartal af 2023. Der er tale om luksus-SUV-modellen Ocean.

Den vil allerede blive sat i produktion sidst i 2022 takket være en tidligere aftale med det børsnoterede, canadiske Magna International, som skal hjælpe med at bygge den. Magna leverer i forvejen komponenter til blandt andre Mercedes-Benz, Toyota, BMW og Jaguar.

Første firma gik konkurs

Gennem aftalen med Foxconn gearer produktionen af Henrik Fiskers Ocean nu op.

Fisker Inc., der har til huse i Californien på den amerikanske vestkyst, fik i oktober 2020 fra den skandinaviske appbaserede kørselstjeneste Viggo en ordre på 300 styk Ocean-biler, der skal bruges som taxier.

Ocean er Henrik Fiskers anden elbil. Han fik i 2013 konkurs med sit første selskab, Fisker Automotive. Henrik Fiskers elbilprojekt har været noget i modvind, fordi det har knebet med at omsætte det fra ord til handling og dermed konkrete biler.

Den 57-årige dansker har tidligere designet biler for blandt andre Aston Martin og BMW.

Flere bilaftaler med Foxconn

Foxconn indgik i januar i år en aftale med den kinesiske elbilproducent Byton om at påbegynde masseproduktionen af Byton M-Byte-elbilen i første kvartal af 2022, og en uge senere annoncerede Foxconn og Volvo-ejer Geely, at de vil tilbyde produktion og rådgivning til store bilproducenter.

Foxconn har også været nævnt som en mulig producent af den selvkørende elbil, som Apple menes at arbejde på men stadig holder kortene tæt til kroppen om.

Markedet for elbiler er i rivende udvikling, og salget af dem stiger betydeligt globalt. Derfor er der rift om at være klar til det helt store gennembrud.

I Norge, som er verdens førende elbilmarked, blev der i 2020 solgt flere elbiler end benzin- og dieseldrevne biler.

I Danmark blev der i 2020 indregistreret 198.132 personbiler. Heraf var de 14.200 rene elbiler og 18.300 hybridbiler, som både har el- og benzinmotor. Ifølge organisationen FDM udgjorde elbiler ved årsskiftet lige over en procent af den samlede, danske vognpark.