Tyske bilgiganter giver Tesla baghjul

De store bilproducenter har tredoblet deres salg af elbiler i Europa i 2020 og overhaler dermed Tesla, der hidtil har holdt føringen. I Danmark er kun en enkelt procent af bilerne nu elbiler.

Volkswagen sendte i september sin nye topelbil, ID.3, på markedet. Den har solgt godt og bidraget til, at amerikanske Tesla nu presses i Europa. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Schluter/AFP/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Den amerikanske elbilproducent Tesla, som hidtil har ligget i overhalingsbanen, har fået baghjul af sine tyske konkurrenter.

BMW, Daimler og Volkswagen (VW) har tredoblet deres salg af elbiler i 2020 i Europa og har dermed slået Tesla, der i en lang periode har været næsten synonym med begrebet »elbil«.

De tre bilgiganter solgte sidste år næsten 600.000 elbiler, og det er flere end Tesla, skriver den britiske finansavis Financial Times.

VW, som også står bag Audi, Porsche og Seat, producerede i 2020 i alt 5,3 millioner biler. De 212.000 var enten rene elbiler med batteri eller såkaldte hybridbiler, der både har en benzin- og en elmotor. Det svarer til en stigning på 158 procent i forhold til 2019.

Langt de fleste – 159.000 – blev solgt i Europa. Af dem var 117.000 rene elbiler, altså direkte sammenlignelige med Teslas biler, som der i 2020 blev solgt 96.000 af, skriver avisen.

BMW Group solgte på verdensplan 2,3 millioner biler, heraf de 193.000 elektriske, hvilket er næsten 32 procent flere end i 2019. Af det europæiske bilsalg var 15 procent el- eller hybridbiler.

Endelig tredoblede Daimler sit salg af el- og hybridbiler under Mercedes-mærket, nemlig til 160.000 af de i alt 2,2 millioner solgte biler i 2020.

Bøder truer forude

Alle de europæiske bilproducenter er under pres fra EU, som kræver, at de lever op til skærpede begrænsninger af CO2-udledningen. Derfor står de til bøder i hundredmillionereuroklassen, hvis de ikke fremmer produktionen og salget af elbiler og begrænser benzin- og dieselbilerne. Både BMW og Daimler bekræfter, at de har opfyldt betingelserne i 2020, mens det umiddelbart ser ud til, at Volkswagen ikke kom helt i mål trods et stort salg af topmodellen inden for elbiler, ID.3, der kom i handlen i september. Den nåede alligevel at sælge i 56.500 eksemplarer i 2020.

Den tyske regering har fordoblet statsstøtten til køb af biler, der ikke udleder CO2, således at man kan skære op til 9.000 euro eller 66.900 kroner af købsprisen.

I Norge blev der i 2020 registreret flere nye elbiler end alle andre biltyper tilsammen, hvilket er verdensrekord. 54,3 procent af samtlige nysolgte biler i landet var sidste år rene elbiler. Alene i december var 67 procent af alle solgte biler en elbil, viser tal fra Norsk elbilforening. Den mest populære var Audi E-tron, mens Teslas Model 3 indtog andenpladsen og VWs ID.3 tredjepladsen.

Lige over en procent af bilerne i Danmark er elbiler

I Danmark blev der i 2020 indregistreret 198.132 personbiler. Heraf var de 14.200 rene elbiler og 18.300 hybridbiler. I december alene blev der for første gang nogensinde solgt over 3.000 elbiler.

Ifølge motorejernes organisation FDM udgjorde elbiler ved årsskiftet dermed lige over en procent af den samlede, danske vognpark, mens hybridbiler udgjorde lige under en procent.

I december indgik et flertal i Folketinget en aftale, som skal sikre, at mindst 775.000 elbiler – heraf 715.000 personbiler – skal rulle rundt på de danske veje i 2030.