Viaplays topchef: Der er kun fem-ti gode år tilbage for TV-kanalerne

Det hurtigtvoksende streamingmarked er fremtiden, mens TV-kanalerne stille og roligt fases ud. Derfor storsatser streamingtjenesten Viaplay på egne produktioner for at slå Netflix af sejrsskamlen og gør samtidig klar til at ekspandere uden for Norden.

Tidligere koncerndirektør i TDC Anders Jensen står i dag i spidsen for den nordiske underholdningskoncern Nordic Entertainment Group (NENT) med TV3-kanalerne, TV-leverandøren Viasat og streamingtjenesten Viaplay, som bliver den helt store og tunge fremtidssatsning. Fold sammen
Læs mere
Foto: Hans Berggren/Ritzau Scanpix

Udløbsdatoen for TV-kanaler nærmer sig. Derfor skyder den nordiske underholdningskoncern bag TV3-kanalerne og streamingtjenesten Viaplay nu store midler i at gøre Viaplay størst og banke Netflix, som ligger langt dårligere i Norden end i resten af verden.

»De klassiske TV-kanaler har måske fem-ti gode år endnu. Vi vil stadig se TV, men nu har vi fiberforbindelser og får snart 5G-mobilnet. Som forbrugere kan vi straks beslutte, hvad vi ønsker at se på streamingtjenester, og bliver vi trætte af noget, kræver det tre klik – så er det slut. Det er en helt ny verden, hvor man som leverandør ikke kan gemme sig bag lange bindingsperioder eller tilskud til mobiltelefoner. Man skal være rigtigt stærk. Ellers får man ikke nye kunder,« forklarer Anders Jensen, koncernchef i Nordic Entertainment Group (NENT) og tidligere koncerndirektør i danske TDC for alle privatkunder.

NENT blev et selvstændigt, børsnoteret selskab for et år siden, efter at TDCs mislykkede opkøbsforsøg til 15 milliarder kroner blev forpurret, da TDC selv blev købt. Nu tromler Viaplay af sted i Norden, mens NENTs TV-forretning med TV3-kanalerne skrumper i takt med, at TV taber terræn på bekostning af streamingens frihed til at vælge indhold og visningstidspunkter på alle typer af skærme. Dermed daler også TV-kanalernes reklameindtægter.

Anders Jensen, koncernchef for Nordic Entertainment Group (NENT)

»Vi går måske ikke efter verdensdominans, men vi har bestemt globale ambitioner. «


Ikke verdensdominans, men ...

Anders Jensens mål er meget klart:

»Vi går måske ikke efter verdensdominans, men vi har bestemt globale ambitioner. Vi har nu 25-30 procent af det nordiske streamingmarked. Viaplays kundebase er vokset med 27 procent de seneste 12 måneder, hvor markedet »kun« er vokset 18-20 procent, og vi er de eneste, som for alvor tager kampen op med de amerikanske kæmper. Netflix har ca. 65-70 procent markedsandel på alle markeder, men i Norden er den under 50 procent. Vores målsætning er at være en af de to dominerende. Lige nu er det måske ikke realistisk at være større end Netflix, men i fremtiden ... trin for trin ...,« siger Anders Jensen i sit glaskontor på toppen af NENTs hovedsæde på Ringvägen i Stockholms centrum.

Og der er store penge på vej at investere for. I løbet af det næste halve år bliver Viasats TV-forretning efter forventet EU-godkendelse slået sammen med Telenors TV-leverandør Canal Digital til en ny, stor TV-leverandør, som endnu ikke har fået navn, men har 1,25 mio. kunder i Norden. NENT og Telenor ejer hver 50 procent og forventer at spare 650 mio. svenske kroner (465 mio. danske, red.) om året. Alle kunder vil få besøg af en tekniker med en ny TV-boks under armen, som skal give en ny og bedre TV-oplevelse.

»Kombinationen giver fine synergier, så ejerne kan investere i bedre produkter. Vi får en masse penge ud, som jeg skal investere i indhold og teknologi, så vi kan konkurrere med de globale spillere og blive den førende streamingleverandør i Norden. Vi vil gerne have Viaplay ud til så mange husstande som muligt, mens Telenor i sin satellitforretning kan skyde ekstra satellitter op. Der er altså kryds i alle bokse. Det er et skoleeksempel på, hvordan man får noget ud af et forretningsområde på retur,« siger Anders Jensen.

Stor egenproduktion af serier – og teknik, der virker

Han tog selv initiativet til at kontakte Telenors koncernchef i Oslo, Sigve Brekke, og medgiver, at »hele forarbejdet med TDC-handlen hjalp«.

Og pengene skal han nok få brugt. NENT investerer i egne TV- og serieproduktioner, som kun kan ses på Viaplay, og har desuden købt sig ind i et studie i Los Angeles.

»Ambitionen er mindst 20 produktioner om året på nordiske sprog. I år runder vi 27, næste år 35 og i 2021 40 produktioner. Nogle af dem mikses på engelsk, så vi kan eksportere dem. Netflix og HBO har tre-fire produktioner på nordiske sprog om året,« konstaterer NENT-topchefen.

Ud over indhold er teknologi, der virker, altafgørende for ham – og også dét koster.

Anders Jensen, koncernchef for Nordic Entertainment Group (NENT)

»Det er svært at få tilgivelse, hvis man ser film, og der er streamingproblemer. Skal man se FCK eller Brøndby, skal det bare virke.«


»Vi har investeret 3,5 milliarder svenske kroner for at kunne konkurrere med de bedste på en meget, meget stabil teknologiplatform. Vi sender for eksempel cirka 50.000 livetimer sport om året. Det er svært at få tilgivelse, hvis man ser film, og der er streamingproblemer. Skal man se FCK eller Brøndby, skal det bare virke,« fastslår Anders Jensen.

NENT har derfor nu alle udviklere – lige nu 300 softwareudviklere fra 27 lande – ansat i eget hus.

Klar til ekspansion med nordisk bagage

I september blev NENTs ledelse omorganiseret med henblik på at udvide til nye lande. I stedet for landechefer har NENT nu én ansvarlig direktør for markedsføring i alle lande, én for indhold i alle lande og så videre.

»Vi lægger op til ekspansion uden for Norden – hvor det sker, må vi se. Men vi har en position med fantastisk nordisk indhold, og det virker også i Baltikum, Storbritannien med mere. Det er en niche, men hvis man er nichen på et stort nok marked, er det interessant, enten direkte eller gennem en partner. Nordiske serier har et godt ry og bemærkes for sin meget høje kvalitet og innovation,« siger Anders Jensen, der forleden blev interviewet til New York Times om NENTs egenproduktioner.

Selv om NENT også indkøber masser af Hollywood-produktioner og -serier, er syv af de ti mest sete serier i både Danmark, Sverige og Norge nordisk originalindhold. To svenske, to danske og en norsk serie indtager den absolutte top.

»Det er dér, vi skal hen. Og, ja, det koster penge. For én succes går der måske fem-ti mellemvarer, men de er også vigtige for at opbygge et stort bibliotek. Og vi er kommet langt. 22 procent af vores indtægter kommer fra reklame, altså traditionelt TV. I takt med, at andre dele af forretningen vokser, bliver traditionelt TV mindre. Det er stadig interessant, for det er høj indtjening og fine penge, men i fremtiden vil det være under ti procent af vores virksomhed,« fastslår NENT-topchefen.

Da han kom til for fem år siden, gik han efter at få konceptet skåret skarpt ud:

»Hvad laver vi? Hvad bruger vi penge på? Hvad siger vi nej til? Vi har investeret stort i teknologi og i originalindhold. En produktion er typisk to-tre år undervejs. Derfor skal man tro på det. Samtidig har vi været igennem store omstruktureringer, men går ind i 2020 med en vældig sund økonomi og omkostningsstyring og har en masse planer, som jeg ikke lige nu kan fortælle om, men som vil flytte os yderligere. Det har været hårdt at træffe beslutninger, som koster gode kolleger jobbet (200 stillinger er netop blevet nedlagt, red.). Det er det absolut sværeste og den sidste udvej. En administrerende direktør, som siger noget andet, skal ikke være administrerende direktør,« fastslår Anders Jensen.

Kvalitet koster

Han har netop fra nytår udvidet sin TV-kanalaftale med TDCs YouSee, som samtidig har opsagt konkurrenten Discovery.

»Vi har investeret i indhold, som kan gøre en positiv forskel for TDC. I en forhandling er det meget væsentligt, at der er to vindere. Vi skal have en rimelig og fair pris for indholdet, og det har vi fået. Vores fordel er, at hvis vi ikke havde fået en aftale med TDC, har vi stadig en direkte linje til danskerne gennem Viaplay, så de alligevel kunne få alt indholdet,« siger Anders Jensen.

Han fastslår, at prisen, som kunderne skal betale, er vigtig og altid vil være det.

»I gennemsnit har hver nordisk husstand abonnement på 1,7 streamingtjenester, men i takt med, at mange køber mindre og mindre TV-pakker, vil de snart have over to og om tre-fem år tre streamingtjenester. I både Danmark, Sverige og Norge betaler man omkring 100 kr. om måneden for et abonnement – det er meget billigt. Derfor er det væsentligt at arbejde med sin position, hvor kvalitet tæller. Over de næste fem år vil en TV-serie/-filmpakke koste 100-200 kr., og så kommer sporten oveni. Vores produkt skal ikke være afhængigt af, hvad konkurrenterne gør. Det afgørende er, hvad de nordiske husstande synes, at det er værd. Kan man hæve priserne, uden at folk falder fra, er det væsentligt,« siger Anders Jensen.

Det minder om mobilmarkedets forhøjelse af priserne ved at slå på kvaliteten?

»Det gør det. Jeg har taget en hel del læring med mig fra TDC. På mobilmarkedet er det sværere og sværere at skille sig ud. I vores tilfælde er det meget, meget tydeligt: Har vi den serie og den film, du vil se, eller ej? Og så skal det virke! Vi er et streamingselskab med teknologi og indhold som kerneforretning,« fastslår NENT-topchefen.

Streamingtjenesten Viaplay er hovedbrikken i den nordiske underholdningskoncern Nordic Entertainment Groups strategi for fremtiden. Fold sammen
Læs mere

Det er »work in progress«

Det børsnoterede NENTs største enkeltinvestor er den norske oliefond, som sidder på næsten ti procent af aktierne. Mere end halvdelen af investorerne er ikke-nordiske, heraf omkring 30 procent amerikanske.

»Ejerandelen i USA vokser. Det gør os mere attraktive, at over halvdelen af ejerskabet er internationalt, selv om det er væsentligt, at vi også har svenske pensionskasser med. De fleste aktionærer er fonde med et langt perspektiv, som forstår branchen. Norden er meget speciel. Vi er innovative, små lande med en indsigt i, at hvis vi ikke bevæger os, efterlades vi. Evnen til at flytte os har bragt os blandt de rigeste lande i verden. Der er en grund til, at verdens største rederi er dansk, og at verdens største møbelproducent er svensk. Det er bare med at udnytte det,« fastslår Anders Jensen.

Han emmer af begejstring og glæde.

»Vi er ikke MTG længere. Vi er en byggeplads – det er work in progress og uden tvivl det mest spændende, som jeg har lavet i min karriere,« fastslår han og ser bestemt ud, som om han mener det.

Berlingske var inviteret til Stockholm af NENT.