Viaplay og TV3 rykker til Sverige for at undgå Brexit-problemer

33 års udlændighed med lempeligere reklameregler er slut for den svenske streaming- og TV-koncern NENT, som fra årsskiftet vil sende fra hjemlandet. »En historisk beslutning,« siger topchefen.

Streamingtjenesten Viaplay rykker sammen med TV3-kanalerne nu tilbage til Sverige for at være klar til en større ekspansion i EU. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR

Det er slut med at sende de nordiske TV3-kanaler og streamingtjenesten Viaplay fra Storbritannien.

1. januar rykker den svenske mediekoncern Nordic Entertainment Group (NENT) tilbage til Sverige for at sikre, at seerne i Europa stadig kan være med, når hidtidige regler fra årsskiftet ophører som følge af Brexit.

»En historisk beslutning«

Ifølge EU-lovgivning er det nemlig oprindelseslandet, der giver medievirksomheder mulighed for at tilbyde deres tjenester på tværs af EU og samtidig nøjes med at skulle indrette sig efter én samlet EU-lovgivning. Denne vil fra 1. januar ikke længere omfatte Storbritannien, som har forladt EU.

Derfor vil Viaplay, TV3 og de øvrige kanaler fra årsskiftet blive sendt under svensk licens, og det vil fremover være de svenske myndigheder, der holder opsyn med, at reglerne – herunder reklamereglerne – overholdes.

Det var netop de lempeligere, britiske reklameregler, der er årsag til, at TV3-kanalerne – Sveriges første, kommercielle – siden nytårsaften 1987 er blevet udsendt via satellit fra Storbritannien.

»Det er en historisk beslutning. Med dette bliver vi den største, kommercielle aktør i Norden med vores hjem i Sverige. Vi ser frem mod at komme hjem til vores rødder og blive en aktiv og ansvarlig aktør i den svenske samfundsdebat,« skriver NENTs topchef, Anders Jensen, i et indlæg i den svenske erhvervsavis Dagens Industri.

Viaplay skal ud i 15 nye lande

Han håber at kunne nå endnu flere nordiske husstande med Viaplay, som inden for de næste fem år skal ud på yderligere 15 markeder ud over de nordiske og baltiske.

»I dag har omkring 50 procent af de nordiske husstande mindst et streamingabonnement, og vi forventer, at tallet stiger til cirka 80 procent omkring 2025. Ser vi på de husstande, som har taget streaming til sig, ser vi, at de fleste abonnerer på to eller flere tjenester samtidig – et tal, som ser ud til at ville nå tre tjenester i 2025,« konstaterer han.

Anders Jensen roser de svenske myndigheder for »en god og åben dialog«.

Skal hente 700.000 nye kunder i år

Viaplay er den hurtigst voksende del af NENT og har lige nu flere end 2,5 millioner betalende seere i Norden. NENT har netop opjusteret sine forventninger til at nå 700.000 nye kunder i 2020, hvor coronakrisen har bidraget betydeligt til væksten, fordi så mange har været sendt hjem for at arbejde og studere. I juni blev målet hævet til 600.000.

NENT, som selv har hovedkontor i Stockholm, blev i 2018 skilt ud fra MTG-koncernen i et selvstændigt selskab, efter at en netop indgået handel til 15 milliarder kroner med danske TDC blev aflyst, da TDC pludselig blev købt af de tre pensionskasser PKA, PFA og ATP samt den australske kapitalfond Macquarie.