Det er ikke kun de lidt over en million TV-kunder hos det TDC-ejede YouSee, der vil få en ekstraregning for at se fjernsyn i 2021. De andre TV-leverandører vil med vished inden nytår følge efter med, hvad Forbrugerrådet Tænk tidligere har kaldt »de rituelle prisstigninger«, for der er tale om en iskold kalkulation af, hvor mange der siger abonnementet op.
»De laver simpelthen regnestykket: Hvis prisen hæves med fem procent, hvor mange kunder kan de så tillade sig at miste. Og de kan tåle at tabe rigtigt mange, for ved at fjerne kanaler sparer TV-leverandørerne jo samtidig penge på indholdet. Da YouSee i efteråret 2019 sagde samarbejde med Discovery op, sparede YouSee 300-400 millioner kroner om året. Det gav dem penge til at købe ekstra indhold for. Men kunderne giver YouSee fingeren ved at sige op, og YouSee svarer igen ved at hæve priserne og gøre produkterne dårligere. Det er en absurd tilgang,« siger teleanalytiker John Strand, direktør i Strand Consult, der lever af at rådgive teleselskaber verden over.