Vestager kaster sig over Amazon

Den amerikanske internetgigants brug af data fra alle dem, der sælger varer via Amazon, kan være konkurrenceforvridende, mener EU-Kommissionen, der nu sætter en formel undersøgelse i gang.

Amazons netsted er blevet så centralt i e-handelen, at mange vælger at sælge deres varer gennem det. Og så høster Amazon dyrebare oplysninger og skævvrider konkurrencen, mener EU-Kommissionen, der nu indleder en officiel undersøgelse af internetgiganten. Arkivfoto: Thilo Schmuelgen, Reuters/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Thilo Schmuelgen

Amazons forretningsmodel med at bruge data fra andre, der handler gennem internetgigantens netsider, skal nu undersøges af EU for mulig konkurrenceforvridning. Det sker, samtidig med at Amazon har indgået forlig med de tyske konkurrencemyndigheder.

Den danske konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, går nu i gang med en grundigere undersøgelse af Amazon, som har været i kikkerten siden 2018. Da indledte EUs konkurrencemyndigheder en foreløbig undersøgelse, som nu bliver en egentlig granskning af Amazons forretningspraksis.

Data skal afsløre det næste store

Amazon, der begyndte som en internetboghandel, er i dag et handelsimperium med en markedsværdi på næsten en billion dollar og med stifter Jeff Bezos i spidsen. Det er fortsat netstedet, der er det centrale omdrejningspunkt, og Amazon er blevet så kendt og har fået så stor magt, at mange vælger – eller føler sig tvunget til at vælge – at sælge deres varer gennem Amazon for at nå ud til så mange øjne som muligt. Mere end halvdelen af alt, der blev solgt på Amazon.com i 2017, var varer fra tredjepartshandlende.

Margrethe Vestager, som har mulighed for at idømme bøder på op til ti procent af en virksomheds globale årsomsætning, bekræftede onsdag, at Amazon nu er under luppen, fordi den store europæiske nethandel gør undersøgelsen afgørende.

»E-handel har for alvor fået detailkonkurrencen til at skyde i vejret og har bragt flere valg og bedre priser med sig. Vi må sikre, at de store onlineplatforme ikke fjerner disse fordele gennem konkurrenceforvridende opførsel,« siger hun.

Margrethe Vestager slog i 2018 fast, at fokus ligger på, i hvilket omfang Amazon benytter data og oplysninger fra de mindre handlende til at afklare, hvad der bliver det næste store, som internetgiganten bør kaste sig over.

Armlægning har udløst store bøder

Hvis EU kan påvise, at Amazon handler i strid med den frie konkurrence, kan internetgiganten blive pålagt at betale bøder eller blive tvunget til at ændre forretningspraksis. Andre af de amerikanske teknologigiganter har prøvet at lægge arm med den danske konkurrencekommissær.

Senest fik Google i marts en bøde på lige over 11 mia. kroner på onlineannoncesøgemarkedet. I 2017 måtte Google betale 18 mia. kr. for at favorisere sine egne tjenester, når man brugte internetgigantens særlige prissammenligningstjeneste, og i juli 2018 faldt en bøde på 32,3 mia. kr. for magtmisbrug over verdens mest udbredte mobilstyresystem, Android, som Google ejer.

Apple blev i august 2016 pålagt at efterbetale næsten 100 mia. kroner i skat til Irland for en skatteaftale, som ifølge EU var ulovlig statsstøtte.

Amazon bøjer sig for tysk pres

Amazon indgik onsdag som ventet forlig med de tyske konkurrencemyndigheder, der gennem syv måneder har set på en klage fra handlende, som føler sig uretfærdigt behandlet, når de sælger varer gennem Amazon. Netop handelspartnere udgør 58 procent af salget af fysiske varer via Amazon.

Konkurrencemyndighederne slår fast, at Amazons handelsbetingelser er tågede og i nogle tilfælde virker tilfældige.

Forliget betyder, at Amazon inden for 30 dage ændrer sine forretningsbetingelser i ikke blot Tyskland, som er internetgigantens største marked uden for USA, men også i Storbritannien, Frankrig, Italien, Spanien samt »i Amerika og Asien«, skriver nyhedsbureauet Reuters.

»Vi har opnået vidtrækkende forbedringer for handlende på Amazons markedspladser. Vi indstiller vores undersøgelse,« siger Andreas Mundt, der er direktør for de tyske konkurrencemyndigheder, som også har været efter bl.a. Facebook for misbrug af selskabets dominans på sit område.

Klarere betingelser

Amazon lover nu at gøre sine betingelser klarere. Blandt andet skal Amazon nu give 30 dages varsel, før en handlende bliver fjernet fra platformen. Tidligere kunne det ske uden hverken varsel eller forklaring. Handlende vil fremover også under visse omstændigheder kunne indbringe Amazon for retten i deres eget land og ikke kun i Luxembourg som tidligere. Desuden vil handlende kunne klage over Amazons beslutninger om, hvem der skal betale, hvis en vare skal sendes retur eller refunderes, ligesom der skal ske en mere fair præsentation af kundeanmeldelser.

Ændringerne berører omkring 300.000 aktive handlende på Amazons tyske netsted, som i 2018 omsatte for over 20 mia. euro. Heraf skønnes 60-65 pct. at være tyske.

Bundeskartellamt har undervejs rådført sig med såvel EU-Kommissionen som konkurrencemyndighederne i Østrig og Luxembourg, som også har indledt konkurrencesager mod Amazon.