Udskældt milliardprogram trækkes ind i armlægning om Dankort-fremtid

Det milliardstore program, der kan indbringe en kreds af medarbejdere i betalingstjenesten Nets store summer, mødes af forargelse og kommer til at være i »baghovedet« og præge stemningen i forhandlingerne om en ny Dankort-aftale i detailbranchen.

Stefan Götz bestyrelsesformand for Nets
Stefan Götz, som er partner i Hellman & Friedman og formand for Nets, afviser den seneste tids kritik af et stærkt omdiskuteret program, der kan give milliarder til ledende medarbejdere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Et stærkt omdiskuteret program, der ventes at udløse milliarder til en lang række ledende medarbejdere i Nets, har vakt forargelse blandt danske butikker og købmænd, der i vid udstrækning er kunder hos betalingstjenesten.

Det omdiskuterede program kan derfor meget vel blive et ømtåleligt emne for finanskoncernen, der sammen med den danske detailhandel skal indgå en ny aftale om Dankortet, når den nuværende aftale fra 2013 løber ud i 2020.

Hos De Samvirkende Købmænd stiller administrerende direktør John Wagner sig således kritisk over for det milliardstore incitamentsprogram, som ifølge ham vil kunne falde en del købmænd for brystet.

Netop detailhandlen og De Samvirkende Købmænd er med ved bordet i forhandlingerne om en ny aftale med Nets, og her kan programmet til det øverste ledelseslag i Nets meget vel blive et element i diskussionen, forudser direktøren.

»Det er ingen tvivl om, at stemningen i et sådant forhandlingsforløb vil blive præget af, at det bestemt ikke er et foretagende, der er nødlidende, eller med en direktion, som på nogen måde er underbetalt. Tværtimod,« siger han.

Ifølge John Wagner vil det i første omgang kunne vække forargelse og være med til at skubbe flere af især de mindre næringsdrivende ud af at bruge Dankortet.

»Vi har ikke foretaget en meningsmåling blandt vores købmænd, men jeg kan ikke forestille mig, at der ikke er en købmand, der er lige så forarget over systemet, der tilsyneladende er i den kapitalfond, som alle andre er,« siger han.

Betalingtjenesten er fuldstændig central i det danske erhvervsliv, fordi virksomhedens tjenester stort set er inde over samtlige betalinger i Danmark – tidligere helt op mod 98 procent af alle digitale transaktioner.

»Problemet er, at du som købmand ikke bare kan smide regningen i papirkurven og opsige samarbejdet med Nets og bede kunderne om at betale med kontanter,« siger John Wagner.

I Dansk Detail, der også sidder med ved bordet, når der forhandles en ny Dankort-aftale, mener direktør Jens Birkeholm, at det ikke kan undgås, at et program, der har den størrelsesorden, vil »være i baghovedet« hos aktørerne, som skal forhandle en ny aftale i hus. Han tvivler dog på, at det decideret får betydning, men nøjes med at konstatere:

»Det er både de danske og udenlandske kunder, der betaler for det program. Det må den enkelte forholde sig til, om det er fornuftigt eller ej, og om værdien ved at købe den service, der kommer fra Nets, er det værd,« siger han.

Det er ikke kun butikkerne, der har fået øjnene op for programmet til ledelsen i betalingstjenesten. Også i børneorganisationer, hvor der bliver betalt gebyrer til Nets på donationer til velgørenhed, langes der ud efter firmaets aktieprogram.

»Det er kæmpemæssige gebyrer, de tager, og vi taler om penge, der kunne have gjort en stor forskel for en helt masse børn. Vi kunne for eksempel have sendt tusindvis af børn i skole i en flygtningelejr for de penge, vi giver i gebyr til Nets, har generalsekretær i Red Barnet Johanne Schmidt-Nielsen tidligere sagt til DR.

Formanden for Nets og partner i kapitalfonden Hellman & Friedman, Stefan Götz, forstår godt, at der er kritik af programmet, men det skyldes ifølge ham, at det er blevet misforstået. Han anfægter ikke, at der kan komme store gevinster i milliardklassen til det øverste ledelseslag i firmaet, men han konstaterer, at der er behov for den slags programmer for at lykkes med at gøre virksomheden større.

»Vi beder folk at bruge deres egne penge og tage store risici, og det er sådan, vi udarbejder et program, fordi det giver et bedre forhold mellem ledelsen og os som investorer. Det er ikke bare penge, man får. Der skal leveres resultater,« siger han

Når De Samvirkende Købmænd siger, at det kan være et element i forhandlinger om Dankortet, og politikere taler om øget regulering og så videre, kan programmet så ikke ende med at skade Nets mere, end det gavner?

»Det har i realiteten allerede skadet os, når det gælder folks holdning til Nets. Vi har ikke kommunikeret godt nok, og folk er meget fokuseret på de syv milliarder kroner, der har været fremme. Hvis folk virkelig forstod, hvad det er for risici, der bliver taget, vil diskussion være lettere at have,« siger Stefan Götz.