Tyske giganter prøver at redde dieselbiler: Lover at opdatere 5,3 millioner vogne

På topmøde med den tyske regering tilbød firmaer som Volkswagen og BMW at udstyre over fem millioner dieselbiler med ny software, som vil mindske forureningen.

Foto: ROMAIN LAFABREGUE

Tyskland har indgået en aftale med landets bilproducenter om at opdatere over fem millioner dieselbilers software, så deres udstødning bliver mindre skadelig.

Det skriver Reuters, der citerer Tysklands transportminister Alexander Dobrindt.

Tidligere tirsdag mødtes den tyske regeringen med chefer fra firmaer som Volkswagen, Mercedes og BMW. Bilproducenterne tilbød på mødet at udskifte computersystemer på flere end fem millioner dieselkøretøjer i landet. Halvdelen af disse stammer fra Volkswagen og var i forvejen blevet tilbagekaldt.

Ifølge de tyske bilselskabers brancheforbund, VDA, vil udskiftningen kunne reducere udslippet af skadelige NOx-gasser hos bilerne med mellem 25 og 30 procent.

- Bilindustrien er klar over, at den har mistet meget troværdighed. Vi må og skal arbejde på at vinde den tilbage, skrev VDA onsdag på sin hjemmeside.

Prisen for manøvren menes ifølge Bloomberg News at lande på flere hundrede millioner euro - en regning, som forbrugerne ikke må komme til at betale.

Men bilfirmaerne slipper foreløbig for at skulle skifte ud i de fysiske komponenter under kølerhjelmen, hvilket vil kunne gøre det markant dyrere for selskaberne.

Krisen i den tyske bilindustri begyndte i efteråret 2015. Her blev Volkswagen afsløret i at have fusket med oplysninger om, hvor meget en række af selskabets dieselbiler forurener.

I test fik Volkswagen det til at se ud, som om bilerne forurenede mindre, end de i virkeligheden gjorde, når de kom ud i den normale trafik på vejene.

Siden er også Daimler-koncernen, der blandt andet står bag Mercedes, og BMW kommet under mistanke for lignende metoder.

Senest har det tyske medie Der Spiegel beskrevet, at Volkswagen, Daimler og BMW skulle have haft et hemmeligt, kartellignende samarbejde om blandt andet dieseludledning siden 1990'erne.

De mange dårlige historier har givet en ellers stolt industri gevaldige ridser i lakken.

Onsdag viste en meningsmåling i Die Welt, at 73 procent af tyskerne vil have politikerne til at stille højere krav til bilproducenterne i forhold til luftforurening.

Dermed er bilindustriens fremtid blevet en del af den tyske valgkamp, der kulminerer i næste måned, hvor forbundskansler Angela Merkel går efter at blive genvalgt.

Merkel er ifølge nyhedsbureauet Reuters tidligere blevet kritiseret for ikke at gøre nok for at nedbringe køretøjers forurening og for at være for tæt forbundet med de store bilfirmaer.

Presset på politikerne voksede sig større i sidste uge, da en domstol i Stuttgart slog fast, at et forbud mod ældre dieselbiler i byen ikke vil være i strid med gældende lov. Stuttgart er Mercedes' og Porsches hjemby.

Men de tyske politikere går en svær balancegang. Bilindustrien beskæftiger omkring 800.000 personer og står bag landets største eksportvare. Desuden kører der fortsat cirka 15 millioner dieselbiler rundt i landet, og ejerne af disse ønsker ikke pludselig at stå med en bil, som ikke må køre på vejene.

Salget af dieselbiler i Tyskland er faldende. Ud af alle nye biler, der bliver solgt, udgør biler med dieselmotor 40,5 procent. Ved udgangen af 2016 lå andelen på 46 procent.