Toyota jagter Volkswagen i kampen om at blive verdens største bilproducent

Toyota bider Volkswagen i haserne, men formår ikke at vippe den tyske bilproducent af tronen som industriens verdensetter. Trods salgsrekord hos Toyota og negativ vækst hos både Volkswagen og de asiatiske konkurrenter fra Renault-Nissan-Mitsubishi alliancen, når selskabet kun en anden plads.

Toyota kan ikke overhale Volkswagen. Den japanske producent forbliver verdens andenstørste bilproducent i første halvår trods negativ vækst hos Volkswagen. KAZUHIRO NOGI

For tredje år i træk har den japanske bilproducent Toyota slået egen salgsrekord i første halvår. Selskabet har solgt 5.311 mio. biler, hvilket er to pct. flere biler, end der sidste år blev solgt af mærkerne Toyota, Lexus, Daihatsu og Hino. Det blev annonceret på virksomhedens hovedsæde i Tokyo.

Men en flot vækst på to pct. var ikke nok for Toyota til at overhale tyske Volkswagen og blive klodens markedsledende bilproducent. Tyske Volkswagen AG har i de første seks måneder af 2019 oplevet en tilbagegang i salget på 2,8 pct., men sidder forsat på tronen som verdensetter med et salg på 5.365 mio. køretøjer, ligesom selskabet for få dage siden overraskede med et positivt driftsresultat. Det skriver den tyske avis Frankfurt Allgemeine.