Smuldrende kinesisk bilmarked sætter kniven for struben på producenter

Flere store bilproducenter er i voldsomme problemer på det svindende kinesiske marked. Et faldende bilsalg kombineret med benhård konkurrence fra kinesiske discountfabrikanter sætter Ford og PSA-gruppen under pres.

Nedturen på det kinesiske bilmarked, mener analytikere, skyldes: lavere økonomisk vækst, nye emissionsregler og besparelser på tilskud til købere. Beskæftigelsen i branchen er faldet med fem pct. siden juli 2018. Fold sammen
Læs mere
Foto: LIU JIN

Et svindende kinesisk bilmarked rammer flere store producenter hårdt. Hos flere giganter produceres der på store fabrikker i Kina kun en brøkdel af de biler, som fabrikkerne har kapacitet til. Flere af branchens største kan blive nødsaget til at trække sig fra verdens største bilmarked.

Ford og ejeren af Peugeot – PSA – lider de største tab. Selskabernes kinesiske fabrikker spytter historisk få biler ud over samlebåndet. Salgstallene i Kina er dalende for første gang i tre årtier.

Fords kinesiske fabrikker har produceret 11 pct. under deres potentiale i årets første halvår. I samme periode er Fords kinesiske salgstal faldet med 27 pct. Det skriver Financial Times, som har analyseret produktionsdata fra Fords joint venture partner Chang'an Auto.

PSA-gruppen og Chang'ans fabrik har produceret sølle 102 biler i hele det første halvår af 2019 ifølge Kinas officielle brancheforening for bilindustrien.

Kapacitetsudnyttelsen røg dermed helt ned under én procent. PSAs anden kinesiske partners fabrik, Donfeng Autos, har produceret 22 pct. af kapaciteten. Selv siger gruppen, at salget i Kina er gået ned med 62 pct. i første halvår.

En bilfabrik skal holde produktionen ved omkring 80 pct. af kapaciteten for at dække sine egne omkostninger, siger flere analytikere, hvilket understreger alvoren af de problemer, som Ford og PSA-gruppen står i på det kinesiske marked.

»Flere af grupperne bør genoverveje deres position på det her marked i en ikke alt for fjern fremtid,« siger Robin Zhu, analytiker hos Bernstein, der forudsiger »meget svag indtjening« hos flere af de store udenlandske producenter i Kina.

Ford vil bide tænderne sammen

Ford forsøger standhaftigt at holde en fod inden for på verdens største bilmarked. Det amerikanske selskab har sågar planer om lanceringen af nye modeller for at puste liv i salget efter at have lidt tab på 1,5 mia. dollar – svarende til ti mia. kr. – det seneste år.

Men der er stadig bekymring for, at selskabet kan ende med at forlade landet i slipstrømmen på Suzuki, der i 2018 blev den første af de store producenter gennem årtier, der trak sig fra Kina. Ford har afvist at kommentere situationen i Kina.

Produktionen på PSA og Chang'ans joint venture fabrik i millionbyen Shenzhen er blevet voldsomt beskåret, fortæller lokale forretningsdrivende.

»Der var hundredvis af arbejdere fra PSA, som boede her for tre-fire år siden. For et par år siden begyndte mange af dem at tage en masse fridage, og pludselig forsvandt de en efter en,« fortæller ejeren af en grønthandler nær fabrikken til Financial Times.

Selv de mere succesfulde udenlandske bilgrupper i Kina, såsom Volkswagen og General Motors, er blevet ramt af dalende salg. Volkswagen annoncerede en nedgang i salget på seks pct. i årets første kvartal, mens salget for General Motors gik ti pct. ned.

Kapacitetsudnyttelsen hos både Volkswagen og General Motors har generelt ligget på over 80 pct.