Toyota jagter Volkswagen i kampen om at blive verdens største bilproducent

Toyota bider Volkswagen i haserne, men formår ikke at vippe den tyske bilproducent af tronen som industriens verdensetter. Trods salgsrekord hos Toyota og negativ vækst hos både Volkswagen og de asiatiske konkurrenter fra Renault-Nissan-Mitsubishi alliancen, når selskabet kun en anden plads.

Toyota kan ikke overhale Volkswagen. Den japanske producent forbliver verdens andenstørste bilproducent i første halvår trods negativ vækst hos Volkswagen. Fold sammen
Læs mere
Foto: KAZUHIRO NOGI

For tredje år i træk har den japanske bilproducent Toyota slået egen salgsrekord i første halvår. Selskabet har solgt 5.311 mio. biler, hvilket er to pct. flere biler, end der sidste år blev solgt af mærkerne Toyota, Lexus, Daihatsu og Hino. Det blev annonceret på virksomhedens hovedsæde i Tokyo.

Men en flot vækst på to pct. var ikke nok for Toyota til at overhale tyske Volkswagen og blive klodens markedsledende bilproducent. Tyske Volkswagen AG har i de første seks måneder af 2019 oplevet en tilbagegang i salget på 2,8 pct., men sidder forsat på tronen som verdensetter med et salg på 5.365 mio. køretøjer, ligesom selskabet for få dage siden overraskede med et positivt driftsresultat. Det skriver den tyske avis Frankfurt Allgemeine.

Kun alliancens »lillebror« voksede

Toyota fik en respektabel andenplads, fordi alliancen mellem Renault, Nissan Motor og Mitsubishi Motors skuffede fælt i første halvår. Ifølge beregninger foretaget af Frankfuhrt Allgemeine solgte de blot 5,2 mio. køretøjer – seks pct. mindre end første halvår af 2018. Nissans mistede otte pct. af salget, der landede på 2,6 mio. og Renault tabte ligeledes syv pct. og endte på 1,9 mio. solgte køretøjer.

Kun alliancens mindste medlem, Mitsubishi, kunne bryste sig af at have leveret en vækst på fem pct. Tallene tegner et billede af, at alliancen ikke kun står med en udfordring om fornyelse, men står foran en større økonomisk oprydning i kølvandet på bortvisningen af Carlos Ghosn og det retslige efterspil, som venter den tidligere bestyrelsesformand i Nissan efter anklager om forfalskning af finansielle oplysninger og tillidsbrud.

Eldreven fremtid skaber usikkerhed om arbejdspladser

Fremtiden er usikker på for bilindustrien, der står overfor en større omstilling til elbilproduktion, som synes særligt presserende i netop Tyskland oven på skandalen om svindel med partikelforurening i Volkswagen-koncernen, der i medierne blev døbt »Dieselgate«.

Den forestående omstilling af industrien gør situationen særligt uvis for de ansatte i bilindustrien, hvor  mange arbejdspladser hos producenternes underleverandører forventes at forsvinde, da elbilproduktion langt fra kræver ligeså mange dele at producere som konventionelle benzin- eller dieselbiler.

Desuden befinder de største batteriproducenter sig uden for Europa, og mange, særligt tyske arbejdspladser forventes at rykke mod Asien, hvor de fleste af verdens største batteriproducenter holder til.