Tidligere er turen gået til Fitfth Avenue: Nu rykker LEGO ind i Tivoli

Selvom LEGOs onlinesalg er vokset markant de seneste år, er der også godt gang i åbningen af fysiske butikker. I år åbner koncernen 120 nye butikker og en af dem bliver i et samarbejde med Tivoli.

Ved hovedindgangen til Georg Carstensens gamle forlystelseshave åbner LEGO inden længe en stor butik. Liselotte Sabroe

To folkekære danske brands har slået pjalterne sammen og indgået et samarbejde.

Det er den danske legetøjsproducent LEGO, der senere på året åbner en stor butik ved hovedindgangen til Georg Carstensens gamle forlystelseshave i det indre København.

Det oplyser parterne i en pressemeddelelse.

Samarbejdet er det første mellem de to parter, der ifølge pressemeddelelsen begge vil sætte hver deres præg på butikken.

»Samarbejdet vil komme tydeligt til udtryk i butikkens tematisering og stemning og forene de to brands gennem unikke Legomodeller og oplevelser,« skriver de.

Åbner 125 nye butikker i år

Coronakrisen har været ekstremt hård for mange virksomheder, men for LEGO – Danmarks store legetøjsproducent – har billedet været helt anderledes. For da verden lukkede ned, blev der tid til at bygge LEGO, og det har sat gang i omsætningen.

Den landede i 2020 på knap 44 milliarder kroner, mens der på bundlinjen var godt 9,9 milliarder kroner.

Butikken i Tivoli er LEGOs tredje butik i Danmark. Selvom LEGO har godt fat i onlinesalget, der de seneste år er steget markant og i 2020 havde en kvart milliard besøgende, åbner koncernen også fysiske butikker.

Legetøjskoncernen har i skrivende stund 731 butikker fordelt rundt om i verden i 50 lande – blandt andet på Fifth Avenue i New York. Koncernen har i år ambitioner om at åbne 120 nye butikker.

Butikkerne er en del af det, som Legokoncernen kalder »retailtainment«. I det ligger, at butikkerne skal være meget mere end en butik og i højere grad også et sted for personlige og interaktive oplevelser.

»For selvom e-handlen vinder frem, så stiger efterspørgslen samtidig på mindeværdige øjeblikke med LEGOklodsen,« står der i pressemeddelelsen.

Efter et hårdt år med corona, nedlukninger og mundbind, er Tivoli nu åben igen.  Mads Claus Rasmussen

Ifølge Scott Rosemann, der er distriktmanager for Legos butikker i Norden, er de fysiske butikker vigtige for virksomheden.

»Dette innovative detailformat er designet til at opmuntre til kreativitet, fantasi og leg, og bringer Legoklodsen i spil på helt nye måder i det fysiske møde med forbrugerne, der får mulighed for at skabe minder, som lever videre, selv når besøget er ovre, « siger han og tilføjer:

»Kigger vi på Legobutikken i Tivoli, forventer vi, at den historiske omgivelse, hvor vi tager Tivolisjælen med ind i butikken med særlige Legomodeller og finurligheder, kombineret med de nye banebrydende digitale og fysiske Legooplevelser, bliver noget ganske særligt,« siger han.

Den nye LEGO-butik fordeler sig på to etager og godt 240 kvadratmeter.