LEGO smadrer alle rekorder under krisen – tjener ti milliarder på at sælge klodser i coronalukket verden

Det er om at holde fast på rattet for LEGO-topchef Niels B. Christiansen. Verdens største legetøjsproducent har haft foden tungt plantet på speederen under den globale coronakrise og solgte i 2020 flere klodser til legelystne forbrugere end nogensinde før. På bundlinjen blinker næsten ti milliarder kroner til Billund-koncernen.

Niels B. Christiansen tiltrådte som LEGO-topchef i 2017. Mens verden ad flere omgange har været lukket ned i 2020, har børn såvel som voksne leget med lego. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens mange af landets virksomheder kæmper en brav kamp for at holde skindet på næsen under den langvarige coronakrise, går det kun én vej for verdens største legetøjskoncern, LEGO. Fremad. Stærkt fremad.

I 2020 solgte Billund-virksomheden således flere klodser på tværs af de over 140 lande, man opererer i, end nogensinde før. På trods af både midlertidige fabriksnedlukninger og stigende omkostninger for at fragte LEGO-klodser rundt i verden som følge af covid-19, tjente virksomheden med Niels B. Christiansen i spidsen samtidig flere penge end nogensinde.

Det viser det netop offentliggjorte årsregnskab for 2020.

»Vi er super tilfredse. Særligt i et år som det, vi har været igennem. Vi har måttet overkomme mange forskellige udfordringer. Men vi er vokset mere end markedet og har taget markedsandele i vores 12 største lande, samtidig med at vi har fortsat med at investere til de kommende år, så vi kan vokse på den lange bane,« siger administrerende direktør Niels B. Christiansen.

Dermed lægger LEGO afstand til verdens nummer to og tre på legetøjsmarkedet, Hasbro og Mattel, der er kendt for henholdsvis brætspil og Barbie-dukken.

Omsætningen lander på 43,7 milliarder kroner, hvilket placerer LEGO på omtrent en 15.-plads over Danmarks største virksomheder. Efter rub og stub af omkostninger er betalt, lyder bundlinjen for 2020 på godt 9,9 milliarder kroner. 1,6 milliarder kroner mere end 2019 og en halv milliard mere end den hidtidige rekord fra 2016.

Corona har skubbet på onlineinvesteringer

Det skyldes blandt andet, at det direkte salg til forbrugerne steg med 21 procent i forhold til 2019.

Niels B. Christiansen peger på, at LEGO har nydt godt af en række langsigtede investeringer i nye produkter foretaget i 2018 og 2019, der begyndte at give pote i 2020, ligesom man har arbejdet hårdt på at løfte det digitale univers og onlinesalg.

Samtidig erkender han, at LEGO har stået bag noget nær verdens mest oplagte produkt, når folk verden over grundet den globale pandemi i store dele af 2020 var solidt plantet derhjemme og skulle få tiden til at gå med noget sjovt.

De forskellige faktorer bag succesen kan være svære at skille ad.

»Det faktum, at vi konsekvent i tre år har præsteret bedre end markedet, tyder jo på, at vores investeringer også før covid-19 har været rigtige. Men det er klart, at det så passer godt ind, at vi lige havde udviklet LEGO.com omfattende, da covid-19 kom og gav et stort skifte mod e-handel. Det har vi kunnet udnytte, fordi vi investerede i 2018 og 2019,« siger Niels B. Christiansen og fortsætter:

»Så mit svar bliver, at det er svært helt at adskille tingene. Vi har været godt positioneret til at møde forbrugerne på nettet, hvor de så pludselig er væltet ind på grund af lukkede butikker. Vi har nok fået endnu mere ud af vores strategiske investeringer end ellers, fordi covid-19 har accelereret en udvikling.«

Topchefen forventer ikke, at tallene kan vokse helt så voldsomt igen i 2021. Men vokse skal de. I 2020 åbnede 134 nye, fysiske LEGO-butikker, hvilket bragte det samlede antal op på 678. I år er planen at åbne yderligere 120. Samtidig skal onlinesalget vokse yderligere.

Niels B. Christiansen vil dog ikke fortælle, hvor stor en del af salget, der i dag stammer fra onlinehandel, og hvor stor en del, der stammer fra de fysiske butikker.

»Jeg deler ikke tallene af konkurrencemæssige hensyn, for det tror jeg gerne, konkurrenterne ville vide. Men det er en stigende andel, der kommer fra onlinesalg,« siger Niels B. Christiansen.

Han bedyrer, at det fortsat er enormt vigtigt at kunne få folk ind i fysiske butikker, hvor de kan få selskabets produkter i hånden og en brandoplevelse af LEGO, som ikke kan leveres på samme måde online. Men fokus vil i stigende grad skifte fra at lange varer over disken i de fysiske butikker til den omtalte brandoplevelse.

»Særligt drenge på seks-ni år kan godt lide at komme ind i en butik og drøne rundt og hive alle pakkerne ned fra hylderne og holde dem hen foran en skærm for at se, hvad der gemmer sig i pakken. Så er det sådan set ligegyldigt, om folk først går på mobilen og køber produkterne, når de er kommet ud af butikken og får det sendt direkte hjem. Så længe de har fået den oplevelse, LEGO-brandet kan give,« siger Niels B. Christiansen.

Har rundet 20.000 ansatte

Niels B. Christiansen kom til LEGO i oktober 2017 fra en stilling som administrerende direktør i industrivirksomheden Danfoss.

På daværende tidspunkt stod selskabet i en begyndende svær situation – ikke at forveksle med den store krise i starten af 00erne.

Men både omsætning og indtjening var faldende. Ved udgangen af 2016 var der lige over 19.000 ansatte, og der skulle strammes op.

To år senere havde man med Niels B. Christiansen som ny mand ved roret bragt antallet ned til knap 17.400.

Ved udgangen af 2020 var LEGO oppe på knap 20.500 ansatte og har altså igen rundet toppen fra 2016. Med en plan om fortsat at gøre forretningen større år for år, ser Niels B. Christiansen tallet stige yderligere.

»Man kan ikke lave flere og flere spændende produkter uden at have nogle flere spændende mennesker til at lave dem. Og man kan ikke lave flere fabrikker uden også at have nogle flere mennesker ansat på dem,« konstaterer topchefen.

Han peger også på, at LEGOs bæredygtighedsindsats kræver mandskab. For i 2030 skal alt LEGO være fremstillet af bæredygtigt materiale.

Det betyder, at koncernen skal finde ud af, hvordan man kan bygge de langtidsholdbare, men ikkebæredygtige klodser af fossilt plastik på en helt anden måde. Eksempelvis med bæredygtig plastik lavet af sukkerrør.