Den voksende priskrig på elbiler på verdens største bilmarked rammer nu også elbilproducenten, der rullede forbi Tesla og nu er verdens største.
Aktiekursen på BYD faldt 5,8 procent, efter at det stod klart, at selskabets forventninger til overfladehøjden i pengekassen ikke bliver så god, som det var forventet.
BYDs aktiekurs er dermed nu faldet med mere end 18 procent i 2024, skriver den amerikanske finansavis The Wall Street Journal.
BYD er herhjemme et mindre kendt bilmærke. Kun 465 biler solgte selskabet til danskerne i 2023, svarende til 0,3 procent af det samlede bilsalg.
Men på verdensplan har BYD, som har det amerikanske investeringsikon Warren Buffett med i investorgruppen, klaret sig så godt, at BYD overhalede Tesla og rullede ud af 2023 som verdens største elbilproducent for første gang nogensinde.
Analytikere: Måske ingen klare vindere
Elbilmarkedet er dog begyndt at blive sværere efter et par år med bugnende fremgang. Salget tager lidt af, hvilket har fået navnlig Tesla til at tage priskrigsmodellen i brug. Tesla har ad flere omgang pludselig sænket priserne markant på flere modeller for at få mere gang i salget på bekostning af indtjeningen. Tesla har i 2024 oplevet et kursfald på 26,5 procent, og året i år bliver derfor ifølge investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet »udfordrende for Tesla«, der »er kørt baglæns ind i 2024«.
Det smitter af på BYD, som måtte tage øretæverne på børsen, selvom BYD forventer et overskud for hele året på 29-31 milliarder yuan, hvilket er 75-87 procent højere end sidste år, ud fra et tilsvarende forventet rekordsalg.
Analytikerne konstaterer dog tørt, at det er lavere end tidligere udmeldinger.
»I betragtning af den intensiverede konkurrence på det kinesiske bilmarked er vi blevet mere forsigtige, hvad angår margenerne og profitabiliteten for alle spillere, der arbejder i Kina,« noterer analytikerne hos Nomura sig.
For når bilproducenterne »ofrer profitabiliteten til fordel for markedsandele, er det muligt, at der slet ikke vil være nogle klare vindere på den korte bane«, lyder det videre.
Ydermere presses producenterne af kravet om at få elbilerne ned i pris. De har hidtil været – nogle gange markant – dyrere end benzinbilerne, men tendensen går nu mod billigere elbiler til massemarkedet.