Telias fremtid i Danmark uafklaret trods bedre tal

Koncernledelsen i Stockholm overvejer fortsat, om Nordens største teleselskab har en fremtid i Danmark.

Danmarks tredjestørste teleselskabs skæbne ligger fortsat i hænderne på koncernledelsen i Stockholm, der ikke har besluttet sig endnu. Arkivfoto: Torben Christensen, Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Selv om Telia havde nogle gode sidste måneder i Danmark i 2018, har det ikke ændret på den svenske koncernledelses bekymringer for fremtiden for den danske afdeling, der stadig risikerer at blive solgt fra.

Sådan lyder meldingen fra Stockholm fra Nordens største telekoncern til Berlingske.

Telia i Danmark aflagde 25. januar regnskab for de sidste tre måneder af 2018. Det var gennem besparelser lykkedes at bringe omkostningerne ned, bl.a. ved på de tre måneder at sige farvel til 149 medarbejdere. 7.000 nye mobilkunder kom til i oktober-december, men samtidig forsvandt 2.000 fastnetkunder, 2.000 bredbåndskunder og 3.000 TV-kunder. Telias driftsresultat (EBITDA) voksede til 172 millioner danske kroner fra 159 millioner året før, og indtjeningsmargenen steg fra 10,9 til 14,7 procent.

Alternativer vurderes stadig

»Vor position, hvad angår Danmark er uforandret. Danmark et et udfordret marked med lave marginaler, selv om vi har set visse tegn på forbedringer. Vi vurderer fortsat forskellige strategiske alternativer,« lyder det skriftlige svar fra Telias presseafdeling på Berlingskes spørgsmål til Telias koncernchef, Johan Dennelind.

Han sagde i juni 2018, at Telias fremtid i Danmark skulle afklares inden udgangen af 2018. Selskabet, som har været i Danmark siden 1995 og er tredjestørst efter TDC og norske Telenor, har i en årrække været hårdt presset af den navnkundige og langvarige priskrig, som betragtes med frygt i telebranchen verden over.

Telias koncernledelse kom kun sporadisk ind på Danmark ved fremlæggelsen af koncernregnskabet i Stockholm i fredags. Og der blev ikke sagt noget om Telias fremtid i Danmark.

»Selv om Danmark vokser på EBITDA takket være et meget effektivt arbejde med omkostningerne i 2018, og trods et lille fald er Danmark stadig et svært marked, hvad angår omsætning,« sagde Telias koncernfinansdirektør, Christian Luiga.

Overvejede at købe TDC men sagde nej

Johan Dennelind har i flere omgange seriøst set på, om Telia skulle købe TDC og på den måde skaffe sig en bedre position i Danmark. Han vurderede dog igen, lige før TDC for et år siden blev solgt til tre danske pensionskasser og den omstridte, australske kapitalfond Macquarie, at TDC var et for dyrt og risikabelt køb og trak følehornene til sig.

I stedet forsøger Telia at finde andre alternativer i form at mulige opkøb, som kan styrke Telias danske forretning. Ultimativt kan det dog ende med, at Telia opgiver Danmark og sælger hele butikken, der lige nu har 1,45 millioner mobilkunder, 78.000 fastnetkunder, 104.000 bredbåndskunder og 24.000 TV-kunder.

Telia har siden 2014 haft fælles mobilnet i Danmark med Telenor for at kunne dele regningen, og de to selskaber forsøgte i 2015 at slå deres danske selskaber sammen. Udsigten til et nej fra EUs konkurrencekommissær Margrethe Vestager fik dem dog til i sidste øjeblik at droppe de langt fremskredne fusionsplaner.

TDC sidder på den danske kage

TDC sidder solidt på både fastnet-, mobil-, bredbånds- og TV-markedet i Danmark som den største spiller på alle fire hovedområder og er den telekoncern, der tjener pengene i kraft af en også historisk betinget markedsandel fra monopoldagene på over 50 procent af de fleste markeder.

Det har voldt konkurrenterne store og dyre problemer at forsøge at holde TDC i skak.

Telia har gennem de seneste snart fem år under Johan Dennelind solgt ud af sine aktiviteter i mange eurasiatiske lande og vil koncentrere sig om Norden og Baltikum.

Telia købte i juli 2018 TDC ud af Norge ved at overtage TDCs norske forretning med kabel-TV-selskabet Get for 16,5 milliarder kroner og dermed styrke sin egen position i forhold til Telenor, som er på hjemmebane her. Telia er også i gang med at købe den svenske mediekoncern Bonniers selskab Bonnier Broadcasting med bl.a. TV-stationen TV4 og streamingtjenesten CMore for at kunne tilbyde mere indhold på sine klassiske bredbånds- og TV-tjenester.

Men Telia har fået »danske problemer« på sin svenske hjemmebane. En analyse fra den svenske investeringsbank ABG Sundal Collier efter regnskabet i fredags beskriver, at Telias svenske forretning »virker til at ligge uden for (ledelsens) kontrol«.