Telia scorer flere mobilkunder og tjener bedre

Danmarks fjerdestørste teleselskab får flere mobilkunder men har problemer med at holde på bredbånds- og TV-kunderne, og selskabets skæbne i Danmark er fortsat uafklaret.

Telias skæbne i Danmark er endnu uafklaret efter sidste års udmeldinger fra koncernledelsen i Stockholm. Arkivfoto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Danmarks tredjestørste teleselskab, Telia, henter både flere penge og flere mobilkunder hjem. Til gengæld kniber det med at holde på både bredbånds- og TV-kunder, men den nye konkurrence på internetforbindelser vil gavne Telia, tror den danske topchef.

7.000 nye mobilkunder sagde i oktober-december goddag til Telia, som nu er oppe på 1.451.000 mobilkunder. Til gengæld forsvandt i samme periode 2.000 fastnetkunder, 2.000 bredbåndskunder og 3.000 TV-kunder. For et år siden havde Telia dog 1.479.000 mobilkunder.

Omsætningen er vokset fra 1.556 millioner svenske kroner i 4. kvartal 2017 til nu 1.634 millioner svenske kroner, mens driftsresultatet (EBITDA) samtidig er vokset fra 159 millioner danske kroner til 172 millioner danske kroner. Det betyder, at indtjeningsmarginen er steget fra 10,9 procent til 14,7 procent.

I det svenske koncernregnskab fremhæves det, at det er lykkes at gennemføre en »solid omkostningsstyring i Danmark«. De seneste tre måneder er der blevet 149 færre medarbejdere, så Telia Danmark nu beskæftiger i alt 877.

Bredbåndskonkurrence vil smitte positivt af

Administrerende direktør for Telia Danmark, Morten Bentzen, er tilfreds.

»2018 har været et solidt år, og i 4. kvartal har vi set en rigtigt fin udvikling på EBITDA (driftsresultatet, red.). Vi har haft fokus på at forenkle og digitalisere forretningen for at fjerne de mindre gode kundeoplevelser. Det har samtidig gjort os selv mere effektive, hvilket er en fantastisk god kombination. Især har vores lancering i marts sidste år af fri data trukket godt,« siger Morten Bentzen til Berlingske.

Det danske mobilmarked har ikke ændret sig i julekvartalet med hverken flere eller færre spillere, men TDC har købt Hiper, der generede navnlig TDC ved at sælge billige, faste bredbåndsforbindelser – et opkøb, der fik den tidligere medstifter af mobilselskabet Plenti, Peter Mægbæk, og det TDC-ejede YouSees tidligere bredbåndsdirektør, Jens Raith, til tidligere på ugen at stifte bredbåndsselskabet Fastspeed, som lover priskrig på faste internetforbindelser – et område, som Telia tidligere har tilkendegivet, at man ønsker at blive stærkere på. Fastspeed går dog ikke ind på mobilmarkedet.

»Vi har i 2018 haft rigtigt stort fokus på mobilområdet og dermed set et fald i antallet af bredbåndskunder. Fastspeeds ankomst bliver super spændende og kan skabe en dynamik. Vi har ikke selv en stor infrastruktur på bredbånd, så jo større åbninger af fiber- og kabel-TV-net, jo større muligheder har jeg. Jeg ønsker ikke at levere bredbåndsforbindelser, som ikke er gode og hurtige nok, til vores eksisterende kunder, for det skaber utilfredshed, og det har vi ingen interesse i,« siger Morten Bentzen.

Men det gør ikke ligefrem din opgave med at vende bredbåndsudviklingen for Telia nemmere.

»Nej, men konkurrence er altid interessant. Lige nu er Telia ikke en særligt stor aktør på bredbånd, men påvirkningen af markedet gør folk mere bevidste om, hvad de har, og hvem de har abonnementerne hos. Derfor byder vi virkeligt Fastspeed velkommen – og lad os nu lige se, hvad de kommer med,« siger Telia-topchefen.

TV-kunderne siver konstant

Telias TV-forretning er gennem de seneste halvandet år gået støt tilbage fra 33.000 til nu 24.000 abonnenter. Telia-TV er i dag TV over mobilforbindelsen.

»Og det har vi ikke eksekveret ordentligt på, så det kikker vi på at gøre bedre,« siger Morten Bentzen uden at ville uddybe.

Hans fokus ligger primært på at holde på kunderne. 26 procent af Telias kundekartotek skifter til andre teleselskaber over et kvartal – og det samme oplever konkurrenterne.

»Derfor ligger fokus på at passe godt på de eksisterende kunder, selv om vi selvfølgelig gerne vil have også nye kunder om bord. Vi vil dog hellere øge de eksisterende kunders loyalitet. Men det er en balance,« medgiver han.

»3« rykker lidt nærmere

Telia, der også ejer lavprismobilselskabet Call Me og MIT Tele (tidligere DLG Tele), er det andet af de fire store, der fremlægger regnskab for julekvartalet.

»3«, som er den mindste af de fire store teleselskaber i Danmark, hentede i 4. kvartal 20.000 nye mobilkunder, viste regnskabet, der kom torsdag morgen. »3« har nu 1,33 millioner mobilkunder i Danmark og nærmer sig mere og mere tidspunktet, hvor selskabet vil overhale Telia. Omsætningen i »3«, der også ejer lavprisselskabet Oister, gik dog tilbage fra 756 mio. kr. for et år siden til nu 719 mio., mens driftsresultatet på 137 mio. kr. er det laveste siden foråret 2016.

Telias skæbne uafklaret

Telia, der er Nordens største telekoncern, åbnede i Danmark i 1995 og har kæmpet op ad bakke for at få en ordentlig indtjening på et af verdens hårdeste markeder. I 2014 slog Telia og Telenor deres mobilnet i Danmark sammen for at kunne dele regningen, men måtte opgive at få EU-godkendelse af at slå sig helt sammen herhjemme.

Telias svenske koncernchef, Johan Dennelind, sagde i juni 2018, at det inden nytår skulle være afgjort, om Telia opgiver at være i Danmark og sælger sin forretning, fordi det er svært at tjene penge. Endnu er intet meldt ud, men Telenors koncernchef, Sigve Brekke, sagde i november, at han er klar til at tale fusion igen, hvis EU godkendte en hollandsk mobilfusion, hvilket skete.

Norske Telenor – Danmarks næststørste – fremlægger sine regnskabstal for 2018s sidste kvartal 30. januar. TDC, som er størst i Danmark på både fastnet, mobiltelefoni, internetforbindelser og TV, offentliggør først sit regnskab for oktober-december 21. februar.