Telenor-topchef: Få så de fibernet åbnet!

Trods mange års snak har energiselskaberne endnu ikke gjort det muligt for konkurrenterne at leje sig ind på deres hurtige fibernet og tilbyde de hurtige internetabonnementer, som danskerne efterspørger. Det må ske nu, mener Telenors danske topchef, som hver måned taber kunder, der ikke kan få nok fart på.

Nu må myndighederne sørge for, at der kommer bedre konkurrence på bredbåndsområdet ved at gøre det muligt for konkurrenterne at købe sig adgang til energiselskabernes fibernet, mener Telenors topchef, Jesper Hansen. Arkivfoto. Telenor Fold sammen
Læs mere

Få nu åbnet de fibernet, så danskerne kan få ordentlig konkurrence på deres internetforbindelser og have noget at vælge imellem.

Sådan lyder opfordringen til både landets elselskaber og de danske myndigheder fra topchefen i landets næststørste telekoncern Telenor, Jesper Hansen, der lige nu mister kunder, fordi han ikke kan tilbyde de høje internethastigheder, som stadig flere danskere går efter. Han kan nemlig ikke leje sig ind på de fibernet, som el- og energiselskaberne har lagt i jorden, men som de hidtil har holdt for sig selv.

Forventer åbning i 2019

Let skjulte trusler om politiske indgreb har dog fået elselskaberne til at bebude, at de vil åbne nettene for konkurrenter.

»Jeg må hver måned sige farvel til gode, loyale, gamle kunder, fordi jeg ikke kan tilbyde dem de højhastighedsforbindelser, som de efterspørger. Derfor er min appel, at de lokale fiberselskaber, myndighederne og vi i fællesskab får løst problemet, så vi som leverandør får adgang til nettene, og så kunderne kan vælge mellem flere leverandører. Jeg regner bestemt med, at det sker i 2019,« siger Jesper Hansen til Berlingske.

Telenor i Danmark måtte i oktober-december 2018 sige farvel til 8.000 bredbåndskunder, fremgår det af regnskabet, som kom onsdag morgen. På et år har Telenor mistet 15.000 bredbåndskunder.

»Det er ikke, som jeg kunne tænke mig. Jeg ville gerne, at tallet var vokset. Det er ikke sket. Interessen hos kunderne er der, men alle husstande har i dag en bredbåndsforbindelse, og mange kunder gider ikke besværet med at skifte udbyder, selv om det er blevet meget lettere at skifte. Det er langt nemmere at overbevise dem om at skifte mobilabonnement. Rent faktisk vokser Telenors kunder hastigheder på bredbånd – ligesom det generelle billede. Men jeg er lige nu begrænset i kun at kunne købe adgang gennem TDCs kabel-TV- og fibernet. Derfor er det på tide, at de lokale fiberselskaber åbner for adgangen til deres net og dermed til de højere hastigheder. Vi er i konstruktiv dialog og har talt om det rigtigt længe, men det er ikke sket endnu,« konstaterer Jesper Hansen ærgerligt.

Ny konkurrent – meeeen...

I mellemtiden har en række tidligere topfolk i det TDC-ejede YouSee, som også er Danmarks største bredbåndsleverandør, startet det nye selskab Fastspeed, som udelukkende går efter – fra maj – at sælge internetforbindelser. Fastspeed har bebudet en priskrig, hvilket også vil give Telenor ekstra konkurrence på et område, som den norskejede telekoncern længe har ønsket at få bedre fat på.

»Vi hilser altid konkurrence velkommen. Men der er måske en mulighed for, at kunderne tænker lidt anderledes og ikke længere er så begejstrede for at skifte til en helt ny leverandør og spare 30-40 kroner for så om halvandet år at se selskabet blive solgt, hvorpå prisen siger,« siger Telenor-topchefen sarkastisk med henvisning til TDCs opkøb 17. oktober 2018 af bredbåndsleverandøren Hiper, der netop generede TDC med lavere priser, og til, at en af bagmændene bag Fastspeed - Peter Mægbæk - tidligere har stiftet, og solgt, bredbåndsselskabet Fullrate og mobilselskabet Plenti til TDC.

For nylig satte Hiper så sine priser op under sin nye ejer.

Ikke svært at tabe sig – svært at komme i form

Telenors julekvartal landede ifølge Jesper Hansen, som overtog ledelsen af Telenor Danmark i november 2015, den bedste indtjening i fem år.

»Der er altid huller i ligningen, som kan gøres bedre, men overordnet er jeg tilfreds. I flere år har vi haft fokus på at forbedre kundeoplevelsen ved at fjerne forhindringer for både kunder og medarbejdere. Det giver mere tilfredse kunder, og det sparer os penge, fordi de ringer mindre til os og bliver længere hos os. Samtidig bliver medarbejderne gladere og mere produktive, når man investerer i dem. Det begynder at virke. Vi taber os og er samtidig mere »fit«, hvilket er helt afgørende. Det er ikke svært at tabe sig. Det er sværere at komme i form,« konstaterer teletopchefen.

Telenor måtte dog igen i oktober-december aflevere en portion på 15.000 statslige mobilkunder til TDC, som i oktober 2017 vandt en toårig aftale om mobiltelefoni til 100.000 statsansatte. Andre 23.000 mobilkunder er forsvundet som følge af især en oprydning i gamle abonnementer. Til gengæld holder Telenors lavprisselskab, CBB, godt fast.

»CBB ligger superstabilt og har en utroligt stor kundeloyalitet, bl.a. fordi CBB topper på kundetilfredshed,« siger Jesper Hansen tilfreds.

Godt fat på erhvervsmarkedet

Han vil ikke fortælle, om Telenor gør klar til at genvinde statskontrakten fra TDC, som de to har sloges – også økonomisk – om i et par runder.

»Vi tager stilling til en ting ad gangen. Men det går fint på erhvervsmarkedet, hvor vi indførte det nye Business All-produkt med mulighed for fri roaming i 78 lande. Det sælger rigtigt godt, både gennem gentegninger af abonnementer og nye, fordi vi igen gør det enkelt for kunderne og dermed for os selv. Vi har fået 40-50 aftaler ind på den nye platform,« siger Telenor-topchefen.

Han oplever konkurrencen som »lige så intensiv, som den længe har været« og glæder sig over, at flere kunder fokuserer på andet end pris.

»Man vænner sig til den hårde konkurrence. Sådan er det at være på det danske marked. Her skal man overbevise kunderne om, at de skal blive hos os, og samtidig lokke nogle nye ind. Vi jager ikke kunder for enhver pris. Jeg har det godt med at ligge som nummer to på både indtjening og kundetal – og det agter jeg at fortsætte med,« understreger Jesper Hansen.