TDC presses af kundeflugt og nye investeringer

Danmarks største telekoncern fortsætter med at miste de vigtige bredbånds- og TV-kunder på et tidspunkt, hvor konkurrencen skærpes. Samtidig investerer koncernen selv stort og dyrt i infrastruktur.

TDC står foran en snarlig opsplitning i to selskaber og bliver samtidig presset af sine konkurrenter på især bredbåndsområdet. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Konkurrencen presser fortsat Danmarks største telekoncern, TDC. I årets første måneder faldt såvel omsætning som driftsresultatet, og selv om det fortsat lykkes at sikre sig lidt flere mobilkunder, falder kundetallet på både TV- og bredbånd, som er de bedst indtjenende kundeområder.

Det fremgår af regnskabet for januar-marts, som kom torsdag morgen.

TDCs omsætning er gået en anelse tilbage – fra 4.329 mio. kr. for et år siden til nu 4.304 mio. Men driftsresultatet (EBITDA) er samtidig faldet med 3,9 procent fra 1.767 mio. kr. i 1. kvartal 2018 til nu 1.698 mio, fordi TDC har brugt store beløb på at udbygge og opdatere sit fibernet, ligesom den forestående opsplitning af koncernen koster penge.

Nyt farvel til vigtige kunder

I januar-marts hentede koncernen 9.000 nye mobilkunder – de fleste fra en snart halvandet år gammel statsaftale, som først nu effektueres – og har nu 2.781.000 privat- og erhvervskunder. Samtidig fortsætter strømmen af bredbånds- og TV-kunder dog ud af forretningen. Endnu 11.000 bredbåndskunder og 17.000 TV-kunder har sagt farvel trods TDCs intense forsøg på at gøre sine internet- og TV-tilbud mere tiltrækkende.

TDC står over for skærpet konkurrence på bredbåndsmarkedet, der traditionelt har været en god indtægtskilde for koncernen, men TDC ruster samtidig selv op.

13. maj åbnede den nye konkurrent, Fastspeed, med et brag. Fastspeed, som er stiftet af tidligere YouSee- og TDC-folk, sælger nu internetforbindelser med en hastighed på 1.000 megabit i sekundet til halvdelen af YouSees priser og på YouSees eget net, som Fastspeed har lejet sig ind på. Samtidig har Telenor lejet sig ind hos det nord- og midtjyske energiselskab Eniigs fibernet, hvor TDC i sidste uge begyndte at sælge YouSee-forbindelser og TV.

Store investeringer

Regnskabet er det andet kvartalsregnskab under den nye koncernchef, Allison Kirkby. Hun, der er skotte og kom fra posten som den svenske telekoncern Tele2s topchef, tiltrådte i december som ny koncernchef efter Pernille Erenbjerg.

»2019 er et afgørende år, hvor vi fokuserer på at transformere TDC til to ledende enheder, som skal forme Danmarks digitale fremtid. Vi investerer markant i at bygge fremtidens bedste digitale infrastruktur og i at levere de bedste kundeoplevelser og den bedste underholdning,« siger koncernchefen i en kommentar og understreger, at det »vil tage tid og kræve investering«.

TDC fastholder dog forventninger til sine økonomiske resultater for 2019.

Opsplittelse venter om halvanden måned

TDC blev op til sommerferien overtaget af de tre danske pensionskasser PFA, PFA og ATP, der ejer halvdelen, og den omstridte, australske kapitalfond, Macquarie, der ejer de øvrige 50 procent af TDC, der er Danmarks største på alle fire områder: mobiltelefoni, fastnettelefoni, TV og bredbånd.

TDC blev 1. august 2018 omorganiseret i to nye afdelinger, NetCo (som tager sig af netværk og digital infrastruktur) og OpCo, der siden er omdøbt til Nuuday, der tager sig af TDCs kunder og digitale tjenester i bl.a. YouSee, det opkøbte Hiper, TDC Erhverv, Telmore, Fullrate og Blockbuster.

TDC-koncernen bliver 1. juli splittet i to egentlige selskaber.

Store forskelle hos konkurrenterne

»3«, Telia og Telenor aflagde regnskab for 1. kvartal allerede i april. »3« hentede i januar-marts endnu 26.000 mobilkunder og har nu 1.357.000. Omsætningen dalede fra 647 millioner kroner for et år siden til nu 622 millioner, mens driftsresultatet (EBITDA) omvendt voksede fra 147 til 165 millioner kroner, og overskudsgraden steg fra 23 til 34,7 procent. En betydelig del af de nye »3«-kunder skyldes satsningen på mobilt bredbånd, altså en lille internetrouter med indbygget SIM-kort, som holder forbindelsen til mobilnettet og kan tages med rundt.

Telia mistede 5.000 mobil- og 5.000 bredbåndskunder og har nu henholdsvis 1.446.000 og 99.000, mens antallet af fastnetkunder voksede med 4.000 til 82.000, og TV-kunderne uændret ligger på 24.000. Omsætningen i den danske forretning faldt en anelse fra 1.415 mio. svenske kroner (koncernen aflægger regnskab i svensk valuta) for et år siden til 1.365 mio., mens driftsresultatet (EBITDA) voksede fra 156 til 211 mio. svenske kroner.

Telenors omsætning faldt fra 1.243 mio. norske kroner til 1.209 mio. men forbedrede sit driftsresultat (EBITDA) fra 219 til 232 mio. norske kroner og fortsatte dermed fremgangen fra julekvartalet. Til gengæld tabte Telenor endnu 28.000 mobilkunder og har nu 1.671.000, mens fastnetkundetallet faldt med 4.000 til 44.000 og antallet af internetkunder med 4.000 til 119.000.