TDC-kunder får et års gratis fastnetsnak

Fastnetabonnenterne skal lokkes til ikke at sige abonnementet op, ligesom mobilkunderne er vant til at få mere i posen.

Den gamle fastnettelefon - eller her: den moderne udgave med en base og en trådløs telefon - er langtfra død, mener TDC, som nu prøver at motivere fastnetabonnenterne til at beholde abonnementet længe endnu. Arkivfoto: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Gratis fastnetopkald i resten af 2014 og hele 2015 til både mobil- og fastnettelefoner i hele Danmark.

Det er telegiganten TDCs tilbud til en udvalgt og trofast kundeskare i forsøget på at fastholde en solid, månedlig indtjening og udskyde det tidspunkt, hvor den sidste fastnettelefon drager til de evige fastnettelefonmarker.

På samme måde som mobilselskaberne lægger en times ekstra tale eller en gigabyte ekstra data gratis oven i abonnementet for at holde på kunderne, skal også udvalgte fastnetkunder have lidt ekstra i godteposen, mener TDC, der 1. juli under stor rummel hævede den månedlige abonnementspris - altså uden at man endnu har løftet røret og ringet til nogen - fra 134 til 164 kroner, svarende til en prisstigning på 360 kroner om året til lige under 2.000 kroner.

Skal skabe højere forbrug og større loyalitet

»I de snart ti år, hvor jeg har arbejdet i TDC, har vi hele tiden kørt disse testkampagner for at stimulere kundernes forbrug og hæve loyaliteten. Enten får man noget gratis i en periode, eller også er det til en mindre ekstrapris. Vi vil gerne se, om det har en forbrugsstimulerende effekt,« siger Frederik Sjørslev Søgaard, direktør for TDC Privat, til Berlingske.

Men I forærer så næsten 15 måneders fastnettale væk. Kan det virkelig betale sig?

»Det er det regnestykke, vi laver og håber, at både kunden og TDC bliver glade. Hele nøglen til at øge kundernes loyalitet er at stimulere forbruget,« siger Frederik Sjørslev Søgaard og medgiver, at folk ikke står i kø for at købe fastnetabonnementer.

»Men jeg er ikke helt enig i, at fastnettet er uddøende. Der har altså været skrevet meget om, at fastnettet dør inden for en relativt kort årrække, men faktisk er kundeafgangen på fastnet markant lavere end på mobil,« siger Frederik Sjørslev Søgaard.

TDC har dog været særdeles hårdt ramt i mobilkrigen. På et år har TDC-koncernen mistet sammenlagt 144.000 mobilkunder og 171.000 fastnetkunder på privat- og erhvervsmarkedet. Faldet blandt fastnetabonnenter er dog mindst blandt privatkunder.

Dyster forudsigelse fra 2006 holdt ikke helt

I 2006 forudsagde TDCs daværende topchef, Henning Dyremose, at fastnettelefonen, som dengang stod i omkring 3,3 millioner danske hjem og arbejdspladser, hurtigt var på vej ud. Selve apparatet ville stadig være der, men forbindelsen til den kom nu i stedet fra IP-datanettet, som også leverer internetforbindelsen.

»I 2012 - plus/minus to år - vil fastnettelefonen være erstattet af IP-telefoni, og vi er forberedte!« fastslog han.

Ved udgangen af juni 2014 - altså lige inden prisstigningen - havde TDC lige under 1,1 millioner fastnetkunder tilbage. Et halvt år tidligere, omkring nytår, var der ifølge Erhvervsstyrelsens seneste officielle telestatistik i alt 1,87 millioner fastnetabonnementer - inklusiv IP-telefoni - i Danmark.

TDCs knaldtilbud med gratis tale i resten af 2014 og hele 2015 udløber atomatisk 31. december 2015, hvorefter man betaler normal takst.