Tagpool, renæssanceslot og luksussuiter skal lokke flere gæster til Tivoli

Tivoli udvider Nimb Hotel, der i løbet af de kommende år vil få tilført flere luksussuiter, en tagpool og tagterrasse. Samtidig har man et indgået et samarbejde med folkene bag Holckenhavn Slot ved Nyborg.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er turister, der er tilfredse med en slidt Airbnb-lejlighed på Nørrebro, citybikes og håndburgere på Papirøen, når de gæster København.

Og så er der dem, der gerne vil overdådig luksus med suiter i det centrale København, gourmetrestauranter og frokost på et renæssanceslot ude på landet.

Man fornærmer vist ingen ved at konstatere, at det er den sidste gruppe, Tivoli og Nimb Hotel er interesseret i, og som man nu går i en ny offensiv for at tiltrække.

Nimb Hotel har siden sin fødsel i 2008 haft held til at markere sig inden for small luxury-klassen, og den succes skal der bygges videre på. Hotellet udvides nu med 2.000 m2, og et trecifret millionbeløb vil blive investeret i 20 nye luksussuiter (der er 17 værelser i dag) samt en tagterrasse med opvarmet pool, bar og restaurant.

Udvidelsen af Nimb Hotel er en del af projektet Tivoli Hjørnet, der ventes at stå færdig i slutningen af 2017. Tivoli har tidligere fortalt, at den gamle have vil bygge et omfattende madmarked på over 5.000 kvadratmeter og plads til 30 madsteder på hjørnet af Vesterbrogade og Bernstorffsgade.

På et pressemøde torsdag kunne Tivolis direktør Lars Liebst, så løfte sløret for de resterende planer for Tivoli Hjørnet, hvilket altså indbefatter en massiv udvidelses af det lille succesfulde luksushotel.

Successen har fundet sted trods en finanskrise og generelt vanskelige kår for luksusbranchen, men Lars Liebst er alligevel ikke overrasket over, at Nimb Hotel undervejs har haft svært ved at matche efterspørgslen på værelserne, hvor den dyreste suite, Suite Louise, koster 45.000 kroner for en nat.

»Jeg er nok mere overrasket over den fantastiske modtagelse, hotellet har fået. Vi oplever enorm meget positiv omtale af vores hotel i udlandske medier,« siger Lars Liebst.

Udvidelsen af Nimb Hotel sker som et led i forlystelsesparkens strategi om at tiltrække flere turister og efterkomme den stigende efterspørgsel på luksusoplevelser. Ud over planerne om udvidelse af Hotel Nimb, fortalte Tivoli torsdag om yderligere et skaktræk, der skal få luksusorienterede turister til at sætte kursen mod Danmark.

Til den øvelse har man nu alliereret sig med Holckenhavn Slot ved Nyborg, der henvender sig til nogenlunde samme segment med eksklusive weekendophold i temmelig flotte omgivelser ved den fynske transitby.

Samarbejdet blev offentliggjort af parterne ved pressemødet torsdag, der foruden slotsejer Christina Hou Holck og Tivolis direktør, Lars Liebst, også talte Wonderful Copenhagens direktør, Mikkel Aarø-Hansen.

Sidstnævnte roser samarbejdet, der ifølge Mikkel Aarø-Hansen tjener som det gode eksempel på, at turistbranchen i højere grad bør alliere sig i den - ifølge direktøren - stadig hårdere kamp om udenlandske gæster.

»Vi skal i højere grad opfatte os selv som en international aktør i konkurrence mod andre internationale byer. Vi skal som hovedstad kigge på os selv udefra og ind,« siger Mikkel Aarø-Hansen, der også kunne underholde med en anekdote:

Således skulle der for så ikke længe siden have befundet sig en kinesisk turist i Odense, der blev noget overrasket, da han opdagede, at han ikke længere befandt sig i København. Pointen? At folk fra eksempelvis Kina og USA oplever afstandene mellem byerne i Danmark som meget små.

Ifølge Tivoli-direktør Lars Liebst efterspørger netop de kinesiske turister både hjælp til skræddersyede programmer og oplevelser, når de gæster hovedstaden.

»Kinesere rejser i grupper, og de planlægger enormt meget og efterspørger, at vi strikker et program sammen for dem. Og det kunne eksempelvis være en bustur til Holckenhavn Slot,« siger han.

»Holckenhavn Slot er for mig at se et perfekt match til Nimb Hotel, hvis man ønsker at motivere gæsterne til oplevelser uden for København, og det er jo et af vores mål i dansk turisme,« påpeger Lars Liebst og fremhæver det korte afstande her i landet som noget unikt.

Samarbejdet er først og fremmest strategisk, og der vil i første omgang ikke blive tale om pakketilbud, der inkluderer ophold begge steder. Konkret vil gæster i stedet blive anbefalet at besøge det andet sted under deres ophold i Danmark.

Samarbejdet med Holckenshavn bliver dog ikke startskuddet til flere initiativer, der skal binde landets ældste forlystelsespark sammen med resten af landet.

»Vi har udvalgt Holckenshavn, fordi vi ved flere besøg på stedet har oplevet en rigtig god kemi. Og så henvender de sig til det samme segment, der søger de her tre-fire stjernede oplevelser,« siger Lars Liebst.