Svindelsigtet bilboss risikerer 10 års fængsel i land, hvor næsten alle bliver dømt skyldig

Nissans tidligere bestyrelsesformand, som er fængslet i Japan på grund af mistanke om svindel, kan se frem til tre ugers afhøring uden sin advokat og et retssystem, hvor 99.9 pct. af alle tiltalte bliver dømt.

Carlos Ghosn tidligere topchef for de tre sammenflettede bilfabrikker Nissan, Renault og Mitsubishi Fold sammen
Læs mere
Foto: REGIS DUVIGNAU

Det er ikke for sjov, at Carlos Ghosn har hyret nogle af de dyreste advokater i Japan og USA.

Den tidligere topchef for de tre sammenflettede bilfabrikker Nissan, Renault og Mitsubishi er nemlig sigtet for svindel i et land, hvor retsikkerhed ikke står øverst på dagsordenen.

Således kan bilbossen, der blev fængslet i Japan mandag i sidste uge, se frem til samlet tre uger med adskillige lange afhøringer uden sine dyre advokater til stede, samt et retssystem hvor 99.9 pct. af alle tiltalte bliver idømt straf. Det skriver Bloomberg.

Endnu er Carlos Ghosn kun sigtet, men anklagemyndigheden er ifølge Nobuo Gohara, som er advokat og tidligere anklager i Japan, næsten sikre på at kunne rejse tiltale, fordi sagen er højprofileret.

»Anklagemyndigheden er nået til the point of no return,« udtalte han ifølge Bloomberg til japanske medier mandag.

Bilboss risikerer 10 års fængsel

Carlos Ghosn risikerer 10 års fængsel, efter han mandag i sidste uge blev sigtet for flere former for finansiel kriminalitet, som han skulle have foretaget sammen med et andet medlem af Nissan-betyrelsen Greg Kelly. Hovedsagligt lyder anklagen på, at Ghosn har holdt en del af sin indtægt skjult i koncernens officielle regnskaber. Men svindlen drejer sig angiveligt om flere forskellige former for økonomisk kriminalitet – herunder anvendelse af koncernens midler til privat brug.

Nissan skrev i en meddelelse i sidste uge, at efterforskningen har vist, at både Ghosn og Kelly over flere år har rapporteret indkomster, som er mindre end de faktiske beløb med det formål at formindske de offentliggjorte indkomster. Den japanske bilfabrik samarbejder med anklagemyndigheden, mens Carlos Ghosn afviser alle anklager.

Man skulle tro, at den brasilianskfødte Carlos Ghosn havde nok til dagen og vejen.

Den officielle aflønning for hans arbejde med de tre forbundne bilfabrikker lyder årligt på 6,5 mio. dollar fra Nissan, 8,5 mio. dollar fra Renault og to mio. dollar fra Mitsubishi. I alt i omegnen af 100 mio. danske kroner årligt. Det gør ham til en af de bedst aflønnede chefer i bilverdenen, men han bestrider også på samme tid posterne som formand for de tre fabrikkers alliance, formand for både Nissan og Mitsubishi samt adm. direktør for Renault.

Ifølge den japanske TV-station NHK er Ghosn og Kelly blevet efterforsket i månedsvis efter et tip fra en whistleblower. Og anholdelsen har rystet den globale bilkoncern. Renaults aktier faldt med 15 procent, efter nyheden kom ud, mens Nissan faldt med godt 11 procent.

En af bilverdenens absolutte topfigurer

Carlos Ghosn har hidtil været beundret og hyldet som manden, der bl.a. trak den japanske bilfabrikant Nissan væk fra konkursens rand.

Under hans ledelse er de de tre sammenflettede bilfabrikker vokset til at være en af bilverdenens globale udfordrere til andre bilgiganter som Volkswagen og Toyota. De tre fabrikker hænger sådan sammen, at Nissan ejer godt 43 procent af aktierne i Nissan, mens Nissan ejer 15 procent af Renault – samme ejerandel som den franske stat.

Forskellen i ejerandelene afspejler, at Nissan var på vej mod en konkurs, da samarbejdet og det gensidige ejerskab blev etableret. Carlos Ghosn var manden, som på tre år lukkede fem fabrikker, fjernede 21.000 job og investerede i 22 nye bil- og lastbilmodeller og dermed fik fabrikken på ret køl.

Nissan har desuden trukket Mitsubishi ind i familien med en ejerandel på 34 procent i 2016. Der var planer om at knytte de tre fabrikker endnu tættere sammen.