»Le Cost Killer« ser ud til at blive fældet af sine egne omkostninger

Renault-boss Carlos Ghosn strøg til tops i bilverdenen gennem succesfulde turnarounds af både Renault og Nissan, der måtte gennem hårde spareplaner. Men han var tilsyneladende ikke villig til at spare på sin egen løn, og det har startet hans fald fra tinderne.

Carlos Ghosn havde store forhåbninger om en fusion mellem franske Renault, som han var topchef for, og japanske Nissan, men i denne uge blev han anholdt i Japan for forskellige former for finansiel kriminalitet. Fold sammen
Læs mere
Foto: REGIS DUVIGNAU / Reuters / Ritzau-Scanpix

Carlos Ghosn blev afbilledet i japanske manga-tegneserier. Han bar den olympiske flamme op til OL i Brasilien i 2016. Han er blevet kåret til en af de mest magtfulde erhvervsfolk i verden og var fast gæst, når verdens allerøverste elite mødtes ved World Economic Forums årsmøde i Davos. Han har huse i Paris, Amsterdam, Beirut og Rio de Janeiro, som blev prydet af hans kunstsamling. Han investerede i vingårde, spiste middage med statsledere. Ja, han lejede sågar Solkongens slot Versailles, da han i 2016 skulle giftes for anden gang.

Men mandag i denne uge blev 64-årige Carlos Ghosn anholdt af de japanske myndigheder. Som topboss for den franske bilfabrikant Renault og bestyrelsesformand for den japanske ditto Nissan skulle Carlos Ghosn sammen med et andet bestyrelsesmedlem i Nissan have skjult sin reelle aflønning for omverdenen i perioden 2011 til 2015. Den offentliggjorte løn lød på 44,3 mio. dollar, men i realiteten skulle han angiveligt have tjent 88,8 mio. dollar.

Netop aflønning skulle ifølge New York Times have fyldt meget i Carlos Ghosns bevidsthed. Noget, der angiveligt også skulle have irriteret den franske præsident Emmanuel Macron i 2016, da denne var finansminister. En del af det skulle skyldes, at der er en betragtelig forskel i lønniveauet for amerikanske og japanske koncerner. Som Nissan-formand fik Carlos Ghosn eksempelvis mere end fire gange så høj end løn som sin pendant hos Toyota, men mindre end de amerikanske konkurrenter.

Det kan forekomme nærmest ironisk, at det kan blive Carlos Ghosns lønomkostninger, der bliver årsagen til hans fald fra toppen. For det var netop hans evne til at gennemtvinge omfattende spareplaner, der førte ham til tops.

Carlos Ghosn blev født i Brasilien af libanesiske forældre, som flyttede familien til Beirut, da han var lille. Som ung læste han til ingeniør på et eliteuniversitet i Paris og fik arbejde hos dækfabrikanten Michelin. Her startede han på fabriksgulvet, men arbejdede sig hele vejen op til at have ansvaret for den nordamerikanske del af forretningen, der skrantede. Den fik han vendt om, inden han blev hyret af Renault. Det franske bilfirma skrantede også efter en fejlslagen fusion med Volvo, og som en del af ledelsen fokuserede Carlos Ghosn på at forbedre indtjeningen ved at skære kraftigt i omkostningerne. Den manøvre indbragte ham øgenavnet »Le Cost Killer«.

Samme tilgang tog han, da han i 1999 blev sendt til Japan, efter at Renault havde købt en andel i Nissan. Blot seks måneder efter sin ankomst præsenterede han en plan, som medførte 21.000 fyringer. Planen virkede, og den indbragte ham også i 2005 topchefposten i Renault. Senest skal han have forsøgt at stramme Renaults greb om Nissan og føre alliancen mellem de to selskaber til en decideret fusion. Noget, ledelsen i Nissan efter sigende ikke var synderligt begejstrede for. Nu er Carlos Ghosn så anholdt efter en undersøgelse sat i værk af Nissan.