Svindelsigtet bilboss er ved at blive kørt ud af Renault

Den franske finansminister har ikke længere tiltro til topchefen for Renault, Carlos Ghosn, efter at han er blevet anholdt i Japan og sigtet for finansiel kriminalitet.

Bestyrelsesformand og topchef for Renault Carlos Ghosn er kommet i alvorlige problemer. Den franske finansminister Bruno Le Maire vil ikke længere have ham i spidsen for Renault, efter at Ghosn er sigtet for millionsvindel i Japan. Fold sammen
Læs mere
Foto: REGIS DUVIGNAU

Nettet strammes for alvor om Renaults topchef, Carlos Ghosn. Efter at han blev arresteret i Japan mandag, mener den franske finansminister, at han ikke skal fortsætte i toppen af den store franske bilkoncern.

Carlos Ghosn har indtil for få dage siden som bestyrelsesformand og administrerende direktør stået i spidsen for de tre sammenflettede bilfabrikker Nissan, Renault og Mitsubishi og har været en af bilbranchens absolutte topfigurer. Men mandag blev han pludselig og meget overraskende anholdt i Japan for forskellige former for finansiel kriminalitet for 44 mio. dollar – omkring 288 mio. kr.

»Han er ikke længere i en position, hvor han er i stand til at stå i spidsen for gruppen,« lyder det fra Frankrigs finansminister, Bruno Le Maire, ifølge Bloomberg i et interview med France Info.

Den franske regering ejer 15 pct. af Renault og er den mest magtfulde aktionær i bilkoncernen.

Væk fra afgrundens rand

Carlos Ghosn er kendt for at være manden, der bl.a. har været med til at få den japanske bilfabrik Nissan væk fra afgrundens rand. Men efter at han er blevet anholdt i Japan, har Mitsubishi og Nissan indstillet, at han skal stoppe som bestyrelsesformand i de to selskaber.

Og i Frankrig vil finansminister Le Maire tirsdag aften mødes med ledelsen og bestyrelsen i Renault for at beslutte, hvem der midlertidigt skal stå i spidsen for den store bilkoncern. Le Maire mener, at den nuværende næstkommanderende hos Renault, Thierry Bolloré, kunne være en god mand at sætte ind som øverste chef.

»Vi har i dag en vicedirektør, der har nogle gode kvalifikationer. Vi vil se, hvad bestyrelsen beslutter sig for, men vi har brug for at få indsat en midlertidig ledelse så hurtigt som muligt,« siger Bruno Le Maire.

Ifølge Financial Times udtrykker ledelsen i Renault dog fuld tillid til Carlos Ghosn indtil videre.

»Vi følger situationen tæt, og som du vil forstå, er det ikke vores sag at komme med kommentarer på nuværende tidspunkt. På vores vegne vil vi udtale vores fulde støtte til vores bestyrelsesformand og administrerende direktør,« lyder det fra Thierry Bolloré i en meddelelse til medarbejderne i Renault.

Janet Lewis, bilanalytiker hos finansvirksomheden Macquarie

»Renault og Nissan har samarbejdet tæt i mere end et årti og har fået betydelige gevinster på det samarbejde.«


Skjulte indtægter

Carlos Ghosn er anholdt og sigtet for flere former for kriminalitet sammen med Nissan-bestyrelsesmedlem Greg Kelly. Den vigtigste anklage går på, at Carlos Ghosn skulle have holdt en del af sin indtægt skjult i koncernens officielle regnskaber.

Samlet skulle Carlos Ghosn få, hvad der svarer til 100 mio. kr. årligt, for at stå i spidsen for de tre bilfabrikker. Lønnen skulle være fordelt sådan, at Nissan betaler 6,5 mio. dollar, Renault 8,5 mio. dollar og Mitsubishi 2 mio. dollar.

Det gør ham til en af de bedst lønnede chefer i bilbranchen.

Nogle eksperter sætter spørgsmålstegn ved, om de tre bilfabrikker kan fortsætte sammen efter skandalen.

»Hvis Nissan ønsker, at investorerne skal tro, at selskabet ikke vidste noget så basalt, som hvor meget de betaler deres administrerende direktør, hvordan kan de så få os til at tro, at de efter Ghosn pludselig bliver et selskab, hvor der er styr på tingene?« spørger en fondmanager med en større ejerandel af Nissan ifølge Financial Times.

Andre analytikere mener dog ikke, at alliancen vil falde fra hinanden.

»Renault og Nissan har samarbejdet tæt i mere end et årti og har fået betydelige gevinster på det samarbejde i form af lavere omkostninger. Med alle de ændringer, der sker i bilbranchen, vil alliancen være mere nødvendig end nogensinde,« lyder det fra Janet Lewis, der er bilanalytiker hos finansvirksomheden Macquarie.