I begyndelsen af 2020 var tingene begyndt at se lyse ud for de ellers hårdtprøvede aktionærer i SAS. Det skandinaviske flyselskab var efter mange års kamp med hård konkurrence endelig ved at ligne en sund virksomhed.
Men alt det hårde arbejde blev ødelagt af coronakrisen, og tirsdag er de sidste rester af de gamle SAS-aktionærers værdier ved at blive udslettet. Aktien i det skandinaviske flyselskab dykker 30 procent, og dermed er der ikke meget tilbage af det, en SAS-aktionær ejede i februar.
»De gamle aktier i SAS er ikke kun blevet 95 procent udvandet i forbindelse med kapitaludvidelsen og restruktureringen. Ved en aktiekurs på 0,65 har de stort set intet tilbage af deres værdier,« siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.
SAS-aktien koster tirsdag eftermiddag 0,67 kroner efter et fald på 30,7 procent. Selskabet er en af de virksomheder, der har været hårdt ramt af nedlukninger og rejsebegrænsninger. I foråret sagde selskabets danske direktør, Simon Pauck Hansen, at der på det tidspunkt ikke længere var grundlag for kommerciel luftfart i Europa.
Det skete, efter at de mange ind- og udrejseforbud verden over fik SAS til at opleve en helt særlig situation, hvor der var flere kunder, som afbestilte billetter, end der var nye, som bestilte. Eller sagt med andre ord: SAS havde en negativ omsætning.
Det fik SAS til at skære drastisk i antallet af medarbejdere, og i efteråret er der gennemført en redningsplan, der har skaffet milliarder i kassen. Den danske og svenske stat har bidraget med den største del, og de to lande sidder nu med 43,6 procent af aktierne i flyselskabet.
Det betyder, at de gamle aktionærer blot sidder tilbage med fem procent af de oprindelige værdier fra før coronakrisen. Nu må de så tage endnu et tab med tirsdagens store aktiefald.
»Kursfaldet de seneste uger og dage er desværre ikke overraskende, men forventeligt. Men størrelsen gør indtryk. Investorerne er vågnet op til virkeligheden og gået i panik,« siger Per Hansen.
Nye aktier
De nye aktier, der blev godkendt af selskabets obligationsejere i september, er udstedt til 0,83 kroner pr. styk – aktier, som vil blive udstedt torsdag. Det har derfor været svært at forklare, hvorfor de gamle SAS-aktier indtil nu har kostet helt op til 1,60 kroner stykket.
Jacob Pedersen, analysechef i Sydbank, siger, at det er overraskende, at korrektionen ikke er sket tidligere. Det har nemlig længe været muligt at beregne forskellen mellem værdien af de gamle aktier og de nye, der kommer i handlen torsdag.
Han frygter yderligere pres på kursen, når de nye aktier kommer i handlen. En del af dem er nemlig ejet af blandt andre tidligere obligationsejere i SAS. De blev tvunget til at konvertere deres obligationer til aktier i forbindelse med kapitalforhøjelsen.
»Når de nye aktier kommer i handlen på torsdag, kan man risikere, at der kommer et ret alvorligt salgstryk fra de interessenter, der er blevet påtvunget SAS-aktier,« siger Jacob Pedersen.
En anden udfordring for SAS er de stigende smittetal i Europa. For nylig meddelte selskabet, at nye rejserestriktioner kan få konsekvenser for SAS, og flyselskabet vil forsøge at reducere det i forvejen begrænsede flyprogram.
»Man har meldt besparelser ud for fire milliarder kroner, men kigger man på indtægtssiden, er der al mulig grund til at tro, at fire milliarder kroner slet ikke er nok, hvis man vil skabe værdi for aktionærerne. Om det er med til at skabe det her fald, eller aktien bare skal tilnærme sig de nye aktier, er et åbent spørgsmål. Men der er ingen tvivl om, at før der bliver meldt nye besparelser, kommer SAS ikke til at skabe værdi for aktionærerne,« siger Jacob Pedersen.
SAS har tidligere været i store vanskeligheder, og i 2012 var selskabet på randen af en konkurs. Dengang kom de nordiske lande til hjælp, og siden begyndte det at gå bedre for SAS. Der blev indledt et hårdt opgør med medarbejderne om deres lønninger, og selskabet skabte en bedre balance mellem forretningsrejsende og dem, som bare skal på ferie. Nu skal ledelsen igen i gang med at få gjort SAS til et sundt flyselskab.