Nye rejserestriktioner får SAS til at drosle ned igen: »Vi kommer til at justere vores kapacitet«

Nye rejserestriktioner får nu øjeblikkeligt konsekvenser for SAS. Selskabet, der i allerede er hårdt ramt af coronakrisen, kommer igen til at kigge på det i forvejen begrænsede flyprogram.

Københavns Lufthavn ligger næsten øde hen, og fly står parkeret i rækker på landingsbanerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Udenrigsministeriet har med nye restriktioner farvet næsten hele Europa orange igen. Det betyder, at ministeriet nu fraråder unødvendige rejser til stort hele verden med undtagelse af Grækenland, Norge, fem regioner i Sverige og Slesvig-Holsten i Nordtyskland.

Det får nu konsekvenser for SAS.

»Vi ligger cirka på indeks 38 for vores produktion sammenlignet med oktober 2019. Med de stigende smittetal, vi ser rundt omkring i Europa, og skærpede rejsevejledninger og restriktioner er det en naturlig konsekvens, at vi kommer til at justere vores aktivitet,« siger pressechef Sille Beck-Hansen.

I øjeblikket flyver SAS på 101 ruter, hvilket er omkring halvdelen af ​​selskabets almindelige program. Samlet betjener SAS 78 destinationer, hvilket er 37 færre end sidste år.

Selskabet har primært aktiviteter på indenrigsruter i Sverige og Norge. Derudover er det forretningsrejsende og private, som skal besøge venner og familie. Ferierejser er der til gengæld meget få af.

»Der, hvor vi har mest aktivitet, er på det norske og svenske indenrigsmarked. Vi ved, at der er et behov for nødvendige rejser og erhvervsrejser både i Skandinavien og Europa, men også til USA og Kina, og derfor betjener vi stadig en lang række ruter, dog med markant færre frekvenser end normalt. Vi tilpasser løbende vores udbud til efterspørgslen,« siger Sille Beck-Hansen.

Opdateret liste

Udenrigsministeriet opdaterer sin liste med rejsevejledninger hver torsdag. Derfor kan billedet potentielt nå at ændre sig for Grækenland, der er tæt på at krydse de danske myndigheders grænse på maksimalt 30 smittede per 100.000 indbyggere.

Rejsevejledningerne fra Udenrigsministeriet er kun anbefalinger. Det er dermed ikke ulovligt, hvis man ikke følger dem. Hvis man rejser til et land, hvor der frarådes rejser, er opfordringen fra myndighederne at gå 14 dage i isolation, når man kommer hjem.

For SAS er situationen endnu et tilbageslag. Flyselskabet har været hårdt ramt, siden der i foråret blev indført grænselukninger flere steder i verden. For SAS og resten af luftfartsindustrien betød det, at der i en periode har måttet holde fly parkeret på jorden.

Det har givet store tab til selskaberne, og derfor har flere lande besluttet at sprøjte milliarder ind i de nationale flyselskaber. For nylig har SAS' aktionærer vedtaget en redningsplan, der skal sikre milliarder i kassen hos luftfartsselskabet. Danmark og Sverige har bidraget med den største del, og de to lande sidder nu med 43,6 procent af aktierne i flyselskabet.

Også Københavns Lufthavn er passagertallene langt under niveauet fra sidste år.

»Vi har nået et stadie, hvor restriktionerne er sådan, at dem som flyver er erhvervsfolk, der er nød til at tage sted, eller dem, som skal til vielser, begravelser eller alvorlige sygdomme i andre lande. Endelige er der danskere, som har besluttet sig for at komme hjem,« siger Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.

For nylig opfordrede flyselskabernes internationale sammenslutning, IATA, til, at branchen står sammen om, at de mange karantæneregler bliver erstattet af coronatest inden flyafgang. IATA understreger, at de mange rejserestriktioner og karantæneregler også er med til at underminere den europæiske økonomi.

SAS håber, at der snart kommer mere ens regler i Europa, så det fremover kan bliver lettere at rejse mellem landene.

»Vi ser meget gerne, at der sker en harmonisering af rejsevejledninger på EU-niveau, og at man kan blive enige om, at test er vejen frem. Lyntest vil være med til at sikre, at både erhvervs- og privatpersoner trygt kan rejse, samt sikre, at der ikke sker smittespredning,« siger Sille Beck-Hansen.

I lufthavnen håber Peter Krogsgaard, at myndighederne går væk fra systemet med farver på de enkelte lande.

»Vi mener, at det nuværende setup med farvekode på lande skal ændres til et fælles testsystem. Vi skal gøre det her for at få flyene fyldt igen, men vi skal også gøre det for dansk samfundsøkonomi, så vi kan få nogle folk ind på vores hoteller, i vores taxaer og ind på restauranterne,« siger han.

Krogsgaard håber på et overordnet fælles testsystem, men han siger, at det muligvis skal begynde mellem en mindre gruppe af europæiske lande.

»Man kan vente på, at det sker i Europa, eller man kan gøre det med enkelte lande. Jeg tror, at der er en forståelse for, at man nok er nødt til at tilgå corona på en anden måde, når vi nu er på vej ind i anden fase,« siger Krogsgaard.