Storbank kan skylde penge til flere tusinde kunder

I august kom det frem, at Danske Bank i årevis havde inddraget forkert gæld. Nu kan det også være tilfældet i Nordens største bank, Nordea.

Nordea kan uretmæssigt have opkrævet penge for forældede renter hos 3.500 inkassokunder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Nordens største bank, Nordea, kan have opkrævet for megen gæld fra 3.500 kunder.

Det skriver Børsen, som har fået indblik i en redegørelse udarbejdet af Nordea til bankernes kontrolmyndighed, Finanstilsynet.

Banken kan uretmæssigt have opkrævet penge fra 3.500 inkassokunder, fordi banken har opkrævet penge for forældede renter, fremgår det af redegørelsen.

Storbanken gennemgår inkassosagerne inden 31. januar 2021, og de, der har betalt for meget til banken, vil få penge retur.

»Nordea gennemgår disse sager individuelt, og i det omfang kunder identificeres som økonomisk påvirket, vil Nordea kompensere dem,« lyder det ifølge Børsen fra banken i redegørelsen.

Ikke alene

Nordeas redegørelse kommer i kølvandet på sagerne om forkert gældsinddrivelse hos Danske Bank.

Hos Danske Bank betød fejl i data og IT-systemer, at banken i årevis inddrev for store beløb samt gæld, der var forældet. Banken anslog selv, at mellem 10.000 og 15.000 kunder havde krav på at få penge retur som følge af fejlene.

Efter sagerne hos Danske Bank har Finanstilsynet bedt Nordea og yderligere seks store finansielle institutter, de såkaldte SIFI-institutter, om at redegøre for deres gældsinddrivelser.

I Nordeas redegørelse fremgår det så nu, at man vil gennemgå 3.500 lån, eftersom disse kan være behæftet med fejl.

Storbanken har en inkassoportefølje på ca. 110.000 kunder i alt, oplyser Nordea.