Spansk avis: Luftfartsgigant gør klar til nyt milliardbud på Norwegian

Det spansk-britiske moderselskab bag British Airways, IAG, lægger ifølge flere rygter an til at byde 8,2 mia. kr. til Norwegian i løbet af de næste 15 dage. Dermed er det norske selskab tættere på at vende skuden på en forretning, der har haft hårde kår i det seneste år.

Den adm. direktør for Norwegian, Bjørn Kjos, har i den seneste tid måtte overvære sin virksomhed gå igennem et elendigt år med faldende aktiekurser og massiv gæld. Men hvis rygterne om det snarlige opkøb fra IAG viser sig sande, kan topchefen vende skuden og gøre Norwegian profitabel igen. Fold sammen
Læs mere
Foto: HEIKO JUNGE/Ritzau Scanpix

Det norske luftfartsselskab Norwegian har den seneste tid været udsat for lidt af hvert. Alt fra faldende aktiekurser, til stigende gæld og hård konkurrence har gjort, at Norwegian har haft et særdeles hårdt 2019.

Men nu kan skruen vende for lavprisselskabet, for nu buldrer og brager det endnu en gang med rygter om, at moderselskabet bag British Airways, International Airlines Group (IAG), agter med anbefaling fra JP Morgan at gøre et nyt forsøg på at byde et milliardbeløb på det norske selskab. Buddet vil komme inden for 15 dage.

Det skriver den spanske avis Okdiario ifølge det norske webmedie E24 Næringsliv.

Intet har ændret sig

Buddet lyder ifølge Okdiario og E24 Næringsliv på ca. 1,1 mia. euro, der svarer til 8,2 mia. danske kr. Det er dobbelt så meget som markedsværdien på selskabet, der i en slutkurs torsdag har rundet ca. 4,2 mia. kr. Norwegian-aktien steg yderligere med hele 9,6 pct. torsdag til en kurs på 40,87 norske kr., eller 31,67 danske kr., efter at flyselskabet i juni leverede gode indtjeninger og trafiktal.

Okdiario får sine oplysninger fra en række anonyme kilder, og hverken IAG eller Norwegian har ønsket at kommentere på oplysningerne, skriver E24 Næringsliv. I en pressemeddelelse fredag morgen afviser IAG dog at have intentioner om endnu en gang at byde på det norske selskab.

»Vi har sagt flere gange de sidste måneder, at vi ikke længere er interesseret i Norwegian. Intet har ændret sig,« siger en talsperson for IAG til DN Investor. Ifølge mediet vil IAG i stedet satse på sit eget lavprisselskab, Level.

Det spansk-britiske moderselskab havde tidligere i år forsøgt at købe sig ind på det norske selskab med en omfattende overtagelsesplan, der havde været otte måneder undervejs. IAG havde to gange lagt bud ind hos nordmændene, men begge gange afslog Norwegians adm. direktør Bjørn Kjos, fordi han synes, at prisen var for lav.

Nu har piben dog fået en anden lyd hos Bjørn Kjos, og ifølge E24 Næringsliv vil han »ikke modsætte sig« et nyt bud fra IAG.

Underliggende lyst til bud

IAG havde i lang tid også sat sig på en ejerandel på 3,9 pct. i Norwegian og bejlede flere gange til nordmændene om at købe en endnu større del. I januar solgte de imidlertid aktieposten og udtalte i den forbindelse, at de ikke længere var interesseret i et opkøb. Efter det skete, faldt Norwegian-aktien med 22 pct.

Ifølge Jacob Pedersen, aktieanalysechef hos Sydbank, er den foreløbige virak omkring et muligt bud på Norwegian et udtryk for, at begge parter i bund og grund er interesseret i at komme nærmere en aftale, selv hvis de ikke vil indrømme det.

»Der er ingen tvivl om, at der ligger en underliggende lyst hos IAG til at købe sig ind hos Norwegian. De køber sig ind på et godt brand, og Norwegian har også formået at hive nogle gode trafik- og kundetal hjem, hvilket kun styrker interessen. Derfor er jeg sikker på, at IAG vil være de første i rækken af potentielle købere af Norwegian, selvom de ikke er interesseret i at melde det officielt ud endnu, da aktierne ellers vil stige yderligere,« siger Jacob Pedersen.

»Lige nu drejer Norwegian på alle mulige knapper for at få en kapitalindkomst, der kan rette op på virksomheden, og der er store ambitioner om at vende skuden og gøre forretningen rentabel igen. Spørgsmålet er dog, om Bjørn Kjos overhovedet har lyst til at sælge, da firmaet er hans livsværk. Derfor er det lige nu et spørgsmål om tid, før vi ser et eventuelt opkøb,« tilføjer han.