Søstrene Grene snupper globaliseringspris i Entrepreneur of the Year

Der er prisregn over dansk erhvervsliv torsdag aften til virksomhedsdysten Entrepreneur of the Year. Butikskæden Søstrene Grene bliver hædret for sine store internationale vækst.

Foto: Entrepreneur of the Year. Fold sammen
Læs mere

Erhvervslivets spidser er samlet torsdag aften til fejringen af danske vækstvirksomheder til landsfinalen i Entrepreneur of the Year. En af prismodtagerne er butikskæden Søstrene Grene, der har modtaget den såkaldte Globalization-pris for sine heftige internationale vækst.

Landsfinalen i Entrepreneur of the Year finder sted i Forum på Frederiksberg, og konkurrencen, der har fået betegnelsen »erhvervslivets Oscar-uddeling«, lever igen i år op til sit tilnavn. Den glamourøse fejring af erhvervslivets mest imponerende væksteventyr foregår under fejende søgelys – og med fanfarer og klapsalver fra de omtrent 800 gallaklædte gæster som lydtæppe.

Søstrene Grene er en virksomhed, der er nået meget langt på få år. Den begyndte som et lidt skævt butikskoncept i 1973 i Aarhus, men er i dag under en ny generation af familieledelse vokset voldsomt. Den har i dag mere end 200 butikker i 15 lande.

Den vækst har imponeret konkurrencens jury, fortæller Søren Smedegaard Hvid, der er konkurrenceansvarlig hos revisionshuset EY, som står bag konkurrencen.

»Søstrene Grene har i høj grad skabt succes på internationale markeder, hvor især Europa er med til at drive den imponerende vækst. Herudover kigger virksomheden både mod Asien og Nordamerika for yderligere ekspansion,« siger han i en kommentar til kåringen.

Søren Smedegaard Hvid peger på, at konkurrencens uafhængige jury har været imponeret af det succesfulde generationsskifte, som fandt sted i 2012-2013, og hvor Mikkel Grene, søn af stifterne, satte sig i direktørstolen. Derudover begrunder juryen sit valg med, at det ofte er ekstremt svært at videreføre et succesfuldt koncept fra ét land til et andet. Det har Søstrene Grene alligevel formået.

»Den nationale jury fremhæver bl.a., at Søstrene Grene er lykkedes med at udbrede deres koncept uden for landets grænser – noget, der ofte er vanskeligt i den branche. Samtidig hæfter juryen sig ved, at den nye generation i familievirksomheden har løftet kvalitet, sortiment og distribution,« siger han og tilføjer:

»Endelig peger juryen på, at der her er tale om et koncept, der har vist sig særdeles skalerbart, og som er flot eksekveret.«

Søstrene Grene var oppe mod to andre stærke finalister ved kåringen torsdag aften. Det var henholdsvis Mountain Top, der producerer ladudstyr til biltypen pickup-trucks, og transportkoncernen NTG.