Snart kan du smage Paradis-stifterens nye godter i Tivoli-flagskib

Stifteren af Paradis Is, Thor Thorøe, slår i slutningen af juni dørene op til en flagskibsbutik i Tivoli for sit nye hjertebarn, Social Foodies.

topfoto
Thor Thorøe foran Social Foodies nye flagskib i Tivoli. Fold sammen
Læs mere

Social Foodies slår i slutningen af juni dørene op til en ny flagskibsbutik i Tivoli, der vil fungere som café, butik og kursussted.

Konceptet er skabt af Thor Thorøe, der tog idéen om frisklavet italiensk is med sig hjem fra Italien, hvorefter han grundlagde Paradis Is, som han sidenhen har trukket sig ud af. Social Foodies er endnu en idé, som iværksætteren har taget med hjem fra udlandet.

Den nye butik kommer til at ligge klos op ad Nimb Hotel og vil fungere som kombineret café og butik, hvor de vil sælge is, flødeboller, energibarer og cookies, hvor nøgleordet er frisklavet. Samtidig afholder de kurser i produktionen af de søde sager som en alternativ form for teambuilding for virksomheder.

Thor Thorøe ser selv Social Foodies som en slags »Paradis 2.0«. I slutningen af nullerne syntes han, der skulle ske noget nyt. Han ville have råvarerne og produktionen i centrum. For at gøre det havde han fingrene helt nede i den afrikanske muld. Han tilbragte et par år i Afrika, hvor tiden gik med at etablere samarbejder med de lokale bønder, der i dag leverer råvarerne til hans nye søde sager.

»Der var et kæmpe potentiale i at arbejde direkte med det første led i produktionskæden. Det har givet os mulighed for at få både bedre og billigere råvarer samtidig med, at vi skaber arbejdspladser i Afrika. Men det var en langvarig proces. For jeg vidste intet om hverken landbrug eller forarbejdning af råvarerne. Jeg startede helt lavpraktisk med at google mig frem til, hvordan man producerer chokolade, og hvilke maskiner man skal bruge i forarbejdningen,« siger Thor Thorøe adm. direktør i Social Foodies.

Thor Thorøe betragter selv virksomheden som »socialøkonomisk.« Den uddanner lokale i at drive et økologisk, bæredygtigt landbrug. Målet er at fremme vækst og udvikling til gavn for alle parter. De er en del af  hele værdikæden. Lige fra småbøndernes arbejde til de færdige produkter.

Sukkerrørjuice og mobilfritmiljø

Planerne for fremtiden er, at sundhed skal spille en større rolle i virksomhedens produktudvalg. Direktøren ser selv et stort potentiale i afrikansk sukkerrørjuice og jackfruit.

»Vi kommer til at åbne et mindfulnessområde, hvor mobiltelefoner er bandlyst i et bestemt tidsrum. Det skal være et nyt koncept, som vi også gerne på sigt vil rulle ud i de andre butikker,« siger Thor Thorøe.

På alle planer er der tale om en virksomhed, der prøver at balancere på flere ben. Råvareproduktion, forarbejdning samt drift af caféer, der iøvrigt også udbyder kurser til virksomheder i flødebolleproduktion med mere. I det forgangne år havde Social Foodies 6-7.000 kursister igennem. Men det regner Thor Thorøe med bliver tredoblet i løbet af det kommende år, hvor man også vil begynde at tilbyde kurser i at lave is.

»Hver eneste fredag vil vi også holde foredrag om socialøkonomi. Mit største mål er at gøre Social Foodies til talerør for mad, der gør en forskel, hvad end det er miljømæssigt, socialt eller økonomisk. Jeg er meget engageret i FNs verdensmål, som jeg gerne vil være med til at sætte endnu mere fokus på,« forklarer han.

Mange af Social Foodies produkter og oplevelser vil også blive solgt af Tivoli, der vil udbyde både produkter og kurser som pakkeløsninger til virksomheder. Et besøg i butikken kommer ikke til at kræve billet til Tivoli, da der vil være en indgang ud til Bernstoffsgade.