En fantastisk sommer skaber rekordresultat for Tivoli

2018 leverede en fantastisk sommer, der smitter af på Tivolis årsregnskab. Også havens udvidelse af sæsonen er med til at levere det bedste resultat nogensinde for Tivoli.

Lars Liebst, administrerende direktør for Tivoli, præsenterer det bedste resultat nogensinde for Tivoli. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Sommerens overraskende gode vejr sikrer Tivoli det bedste resultat nogensinde.

Knap fem millioner gæster trådte igennem Tivolis indgange i løbet af 2018. Det er det højeste antal gæster længe. Det skyldes dog ikke bare sommerens gode vejr, men også udvidelsen af sæsonen med blandt andet Vinter i Tivoli. 282 åbningsdage blev det til i 2018.

Det giver Tivoli et rekordresultat, hvor omsætningen for første gang nogensinde lander på over 1 mia. kroner.

Det er en stigning på 13 pct. i forhold til 2017. Det samlede resultat før skat løftes også med en stigning på 20 pct. og ender på 120,6 mio. kroner mod 100,5 mio. kroner i 2017. Det viser Tivolis årsrapport, som blev offentliggjort fredag.

Ifølge Tivolis administrerende direktør Lars Liebst er det gode resultat et tegn på, at Tivolis strategi om at udvide sæsonen virker.

»Strategien om at være en helårsaktivitet er et forsøg på at være så uafhængige som muligt af vejret. Derfor har vi spredt vores aktiviteter ud over hele året,« siger Lars Liebst.

Selskab Kurs Ændr. %

For at sikre, at væksten fortsætter, når det snart ikke er muligt at udvide sæsonen yderligere – i hvert fald ikke, hvis der også skal være tid til renovering – skal fokus ligge på tilfredse gæster, som skal få lyst til at komme tilbage.

Tilfredshed skal opbygges ved at udvikle haven. Blandt andet vil Tivoli investere 100 mio. kroner i løbet af 2019 på udskiftninger af forlystelser.

»Vi er glade for den nuværende måde, som vi har vores sæsoner på. Man kan komme til Vinter i Tivoli, Halloween osv. Og det er svært at lave den omstilling, hvis ikke vi også holder lukket en gang imellem. Det er nødvendigt, for vi gør os rigtig umage med at lave sæsonerne så forskellige som muligt, så man som gæst altid føler, at man kan komme tilbage og få en anderledes oplevelse,« siger Andreas Morthorst, der er finansdirektør i Tivoli.

Forventningerne til Tivolis omsætning i 2019 forventes at blive på niveau med 2018. Dog forventer man et resultatet før skat på omkring 100 mio. kroner i 2019. Årsagen til et lavere resultat skyldes implementeringen af det nye Tivolikort, som regnskabsmæssigt behandles anderledes end årskortet.

Tivoli åbner for Sommer i Tivoli 4. april 2019.