Problemer i Paradis

Trods lækker is og masser af succes de senere år har det velkendte isfirma Paradis store problemer med at få forretningen til at løbe rundt.

Foto: Scanpix
Trods voldsom succes de senere år og hjemmelavet is, der smager så englene synger, er der ikke lutter idyl hos iskæden Paradis.

2008 har nemlig været et skidt år for franchisekæden, som slap ud af 2008 med et samlet underskud på næsten 3 mio. kr.

Det betyder, at den ellers så succesrige iskæde nu bliver tvunget til at frasælge en del af virksomheden for at skabe sorte tal i år, og samtidig har isfirmaet været tvunget til at skyde ny kapital i selskabet for at rette op på milliontabet i 2008.

Det viser regnskaber fra Paradis Danmark, der netop er afleveret til Erhvervs & Selskabsstyrelsen, og det regnskab dækker over hovedfirmaet bag Paradis-kæden samt flere butikker landet over.

Ud over et stort underskud kæmper hovedfirmaet bag Paradis-kæden også med en kortfristet gæld på næsten 16 mio. kr., der betyder at kæden hver måned skal betale over 100.000 kr. alene i rente.

Ifølge direktør i Paradis Henrik Schlüntz skyldes det store underskud, at 2008 har været et oprydningsår, hvor selskabet har solgt butikker fra og nu udelukkende satser på at tjene penge på de franchise-tagere, der ønsker at blive en del af konceptet.

”Der har været store afskrivninger i 2008, men 2009 tegner meget bedre, for der er stadig stor efterspørgsel på vores produkter. Vi åbner hele tiden butikker, og forventningen er, at vi i år vil få et overskud på en million,” siger han.

Stifter flyttet til Afrika
En stor del af de 28 Paradis-butikker, der findes på landsplan, drives dog af franchisetagere, og stifterne bag Paradis Thor Thorøe og Jørgen Bjerre ejede i 2008 kun et mindre antal butikker herunder en af de første Paradis-butikker på Vesterbro samt en butik i Gentofte.

Det var iværksætteren Thor Thorøe, der oprindeligt fik ideen til at etablere is butik, der solgte hjemmelavet italiensk is efter han havde arbejdet nogle år på en isbar i Italien.

Thor Thorøe er siden flyttet til Uganda, og i dag styres Paradis af direktør Henrik Schlüntz, som er kendt fra en anden iværksættervirksomhed Whizzo, der deltog i tv-konkurrencen Springet og siden blev solgt til kæden Easyfood.

Han påpeger, at strategien fortsat er at vokse blandt andet i København og Århus, hvor Paradis har en købestærk og loyal kundegruppe samt at blive mere fremtrædende på andre nøglepositioner.

"Vi har lige åbnet en butik på Strøget, som vi er meget spændte på. Men vi har en ambition om at være mere til stede i centre og lignende. Men vores største fokus er at få strømlinet vores koncept i langt højere grad,” siger Henrik Schlüntz, der ikke kan sætte pris på, hvad det koster, hvis man vil købe retten til at åbne sin egen isbiks.

Det kommer nemlig an på, hvor butikken skal ligge samt en række andre faktorer men en ting, men hvorvidt det bliver en god forretning for den enkelte franchisetager at sælge hjemmelavet Paradis-is afhænger fortsat meget af det lunefulde danske sommervejr.

”Vejret betyder utrolig meget for vores virksomhed, men vi arbejder på at udvide sæsonen og gøre os mindre afhængige af, hvordan vejret er. Det betyder ikke, at vi skal til at sælge andre ting, men vi skal bare videreudvikle vores koncept,” siger Henrik Schlüntz.

 
Fik du læst:

Her er de ti værste kaloriebomber

Her er de ti mest usunde snacks

Gourmetkok: McDonalds er bedre end mig