Smykkegigant har fundet sin nye topchef

Den danske smykkekoncern Pandora, der siden i sommer har været på udkig efter en ny administrerende direktør, har nu fundet den rette i Sverige.

Smykkeselskabet Pandora kommer med regnskab for de første seks
Pandoras nye topchef tiltræder efter et 2018, hvor selskabet måtte offentliggøre to nedjusteringer, se salget falde i de eksisterende butikker og se aktiekursen skrumpe til det halve. Arkivfoto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Smykkeselskabet Pandora har nu fundet en ny administrerende direktør, der skal overtage stillingen efter Anders Colding Friis, der blev fyret i august sidste år.

Pandora har udnævnt 54-årige Alexander Lacik som ny topchef. Han er svensker, og kommer fra en stilling som topchef i engelske Britax, der producerer sikkerhedsudstyr til børn. Han tiltræder stillingen hurtigst muligt. Det oplyste selskabet til fondsbørsen torsdag eftermiddag.

»Han er et perfekt match til vores strategiske retning og vil også være en stærk kapacitet til at føre Programme NOW (Pandoras strategi, red.) ud i livet. Alexander excellerer i markedsføring og branding og har gennem sin karriere vist, at han er en fremragende og meget effektiv leder,« siger Peder Tuborgh, der er bestyrelsesformand i Pandora.

Han påpeger, at den nye topchef har de helt rigtige evner og erfaring til at forny Pandoras brand.

Selskab Kurs Ændr. %

Med udnævnelsen vil Pandoras direktion udgøres af Alexander Lacik samt Anders Boyer, der er finansdirektør, og Jeremy Schwartz, der er vicedirektør. Indtil Alexander Lacik starter, vil selskabet fortsætte under den fælles ledelse af Anders Boyer og Jeremy Schwartz, oplyser selskabet.

»Pandora er et fantastisk selskab, der på uhørt kort tid er vokset til at være verdens største smykkebrand. Jeg ser frem til at arbejde videre med det nuværende strategiske fokus på at tilføre ny energi til brandet og genskabe væksten,« siger Alexander Lacik.

Inden Alexander Lacik kom til Britax, arbejdede han gennem en længere årrække for britiske RB (Reckitt Benckiser), der producerer forbrugsvarer. Han har også arbejdet i forbrugsvarevirksomheden Procter & Gamble og været midlertidig administrerende direktør i gulvvirksomheden Kasthall Golv & Mattor. Han har en bachelor i erhvervsøkonomi fra universitetet i Växjö i Sverige.

Ny topchef skal stå i spidsen for planlagt strategi

Udnævnelsen af den nye administrerende direktør kommer efter et turbulent år, hvor selskabet kan se tilbage på to nedjusteringer, en halveret aktiekurs og et faldende salg i de eksisterende butikker.

Samtidig har Pandora stået uden topchef siden august, hvor Anders Colding Friis i forbindelse med den første nedjustering fik en fyreseddel.

Pandora, der i sidste uge åbnede for æsken med regnskabet for 2018, kunne fremvise en omsætning, der er langt fra tidligere tiders høje vækstrater.

En af Pandoras væsentlige udfordringer er manglen på vækst i det såkaldte like for like-salg, hvilket dækker over udviklingen i salget ud af de butikker, der har eksisteret i mere end 12 måneder. Dermed frasorterer man effekten fra butiksåbninger og -lukninger.

Kigger man på regnskabet for 2018, løftede Pandora omsætningen med tre pct., men det skyldes primært, at smykkegiganten åbnede 259 nye konceptbutikker i løbet af året. I de eksisterende butikker var væksten derimod negativ med fire pct. sammenlignet med året før. Udover at det siger noget om, at efterspørgslen på Pandora-smykker halter, er det også skidt for overskudsgraden, som i 2018 faldt i forhold til 2017.

Men en genrejsning kan være på vej. Selskabet satte i sidste uge flere ord på den toårige strategiplan, Programme Now, der indeholder større omstruktureringsomkostninger. Dermed kommer den nye topchef til at stå i spidsen for en strategi, som selskabet allerede har formuleret.

En plan, der indeholder omstruktureringsomkostninger på 2,5 mia. kr. i 2019 og 2020, mens målet med programmet er at sænke omkostningerne med 1,2 mia. kr. fra udgangen af 2020 og få væksten tilbage.

Planen byder blandt andet på væsentligt færre opkøb af grossistbutikker og færre butiksåbninger. Selskabet vil desuden købe lagervarer tilbage fra grossistnetværket for at få flere nye varer på butikshylderne, mens smykkegiganten også har planer om at skære i antallet af tilbudskampagner for at få flere forbrugere til at betale fuld pris for smykkerne.