Skandinaviens burgerkæder sætter tænderne i kødfrie alternativer

Alternativer til kød i burgere er blevet populære, og nu er turen også kommet til Norden. Således introducerer både McDonald's i Danmark og Sveriges Max Burger plantebaserede produkter til veganere og »fleksitarer«.

Burgerkæder i Skandinavien som McDonald's Danmark og Max Burger i Sverige satser i stigende grad på vegetariske og veganske alternativer i deres produkter. Her ses en burger lavet på vegansk plantefars. Fold sammen
Læs mere
Foto: DANIEL ROLAND/Ritzau Scanpix

Alternativer til kød er blevet den nye trend for fastfood-restauranter.

I USA har den populære burgerkæde Burger King indgået en kæmpekontrakt med veganervirksomheden Impossible Foods om at levere et plantebaseret alternativ til kød i deres populære Whopper-burgere, og flere fødevarevirksomheder ser fidusen i produkter, der ikke indeholder kød.

Og nu er turen også kommet til Danmark. Som de første i verden vil McDonald's i Danmark nemlig tilbyde en burger udelukkende baseret på vegetarisk plantefars, kaldet Veggie Jr. Målet er at ramme det yngre segment mellem 18-35 år, hvor hver tiende ifølge en Gallup-undersøgelse betegner sig selv som en såkaldt »fleksitar« – en vegetar på deltid.

»Vi forventer derfor, at Veggie Jr. især blandt de unge vil blive ret populær, da vi kan se, at de efterspørger alternativer til oksekødet. De unge i dag går op i klima og sundhed, og så går de – lighed med alle os andre – også op i smag og pris. Vi synes, at vi med Veggie Jr opfylder alle de krav, og med 88 restauranter i forskellige egne af landet – og næsten 200.000 daglige gæster – har vi nu muligheden for at demokratisere det vegetariske alternativ,« siger Mads Friis, kommerciel direktør for McDonald's i Danmark, i en pressemeddelelse.

Udfordring med smag

Ifølge Mads Friis har den største udfordring bestået i at udvikle et alternativ til vegetarer, fleksítarer og veganere, der stadig smager lige så godt som den klassiske kødburger. For hvordan gør man lige plantefars eller andre kødfrie alternative appetitlige?

»Vi vil ikke sætte noget på menuen, som ikke kan leve op til de krav, både vi og vores gæster stiller til den gode og kendte McDonald´s smag. Det er ikke nok at have et grønt alternativ, for selvfølgelig skal en vegetarburger også smage godt,« siger Mads Friis.

Alternativet i Veggie Jr. er ifølge McDonald's den samme som i de øvrige vegetarburgere, og er resultatet af et større udviklingsarbejde; en vegetarisk bøf, som primært består af Quinoa, rød peberfrugt og krydderier. Kombinationen af mættende Quinoa og peberfrugten gør, at fleksitarer roligt kan sætte tænderne i de nye burgere, konstanterer Mads Friis.

Sverige satser også

Ovre i det svenske har man også åbnet øjnene op for de kødfrie burgere. Den svenske burgerkæde Max Burger har sat et mål om, at 50 pct. af de solgte måltider i 2022 skal være andet end rødt kød. Derfor lancerer kæden Delifresh Plant Beef, som er en plantebaseret burger, der lanceres på Max Burger-restauranter i Danmark, Norge og Sverige.

»Fremtidens protein er her nu, og det bedste er udviklet i Sverige af os. Vores mål er at alle kødspisere skal føle, at de stadig kan spise en superlækker ”kødburger” uden at det faktisk er kød,« siger Claes Petersson, Innovations- og udviklingschef i Max Burgers i en pressemeddelelse.

Svenskerne har ligeledes brugt meget tid og energi på at komme frem til den helt rigtige og velsmagende vegetarburger. Ifølge chefkok Jonas Mårtensson, der har stået for udviklingen af burgeren i Max Burgers' eget fødevarelaboratorium i Stockholm, er de kødfrie burgere et stort skridt i koncernens vision om at reducere sin klimapåvirkning ved at inspirere flere til at spise burgere, der smager godt.