Fødevaregigant satser på lilla valnøddemælk og alge-latte

Verdens absolut største fødevareproducent Nestle håber på at ramme den voksende gruppe af mennesker, der vælger kød fra og alternative proteinformer til med lanceringen af flere veganske produkter.

Naturli's hakkede plantebaserede kød, der er lavet på blandt andet rødbeder. Nestle vil forsøge at imødekomme den store efterspørsel på veganske produkter blandt forbrugerne og kaster sig over ikke-animalske burgerbøffer og valnøddemælk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Nestle satser fra næste år stort på det veganske marked og lancerer blandt andet en kødfri burger lavet på soya- og hvedeprotein.

Det skriver Bloomberg fredag.

»The Incredible Burger«, der lanceres under fødevareproducentens grønne linje, Garden Gourmet, eller Hälsans Kök, som det hedder herhjemme, kan blandt andet komme til at få følge af en lilla valnøddemælk lavet på søde, røde valnødder og følges efter af en latte lavet på blå-grønne alger - bedre kendt som spirulina.

Garden Gourmet tilbyder allerede forbrugerne en række af vegetariske alternativer, men nu går verdens største fødevareproducent i hælene på konkurrenter som Unilever og forsøger at efterkomme forbrugernes stigende efterspørgsel på veganske fødevarer.

Nestle har store ambitioner for den kommende satsning, der skal øge antallet af veganske produkter produceret under virksomheden. Fokus ligger især på at skabe produkter, der imiterer »den ægte vare«, da efterspørgslen på sådanne varer er særligt stor.

Herhjemme lancerede Naturli' tidligt på året en plantefars, der ligger side og side med kødfars i køledisken hos Dansk Supermarked, og der findes også alternativer til ost, æg og fiskesaucer.

Allerede nu kan man købe veganske nuggets fra Hälsan Kök og vegansk is fra Haagen-Dazs, som også hører under Nestle, og virksomheden tror på, at der er et marked for at udvide sortimentet yderligere.

»Vi har set på forbrugernes vaner, og der må vi bare konstatere, at forbrugernes opfattelse af en sund kost har ændret sig over de seneste par år,« har Nestles teknologidirektør Stefan Palzer udtalt i et interview om de kommende tiltag.

Den schweiziske kæmpevirksomhed forventer, at den om ti år når en omsætning på mere end en milliard kroner på kød- og mælkefrie produkter.