Investorerne flår plantebaseret køderstatning ned fra hylderne

Beyond Meat er en af årets mest succesfulde børsnoteringer. Et nyt kvartalsregnskab giver nu investorerne endnu mere blod på tanden. Børsdebutanten har mere end tredoblet sine salgstal i løbet af første kvartal i 2019.

topfoto
Den globale appetit på kødfri alternativer er på så hastig fremmarch, at nogle analytikere forudser et verdensmarked på 100 mia. dollar inden for 15 år. PR-foto: Beyond Meat Fold sammen
Læs mere

Producenten af plantebaseret lookalike-hakkekød Beyond Meat er en af årets mest succesrige børsnoteringer. Men det var kun begyndelsen.

Nye salgstal, som viser, at selskabet har tredoblet sit salg i årets første kvartal, har på ny draget investorerne mod den amerikanske virksomheds kødfrie hakkedrenge.

Selskabet kan næsten allerede på nuværende tidspunkt vide sig sikker på, at det kommer til at fordoble dets salg i år.

Virksomheden mener selv, at analytikerne på Wall Street med besindighed kan skrue forventninger til virksomhedens helårspræstation i vejret. Det skriver Financial Times.

Når man sammenligner med det forgangne år, ser det ud til, at nettoindtjeningen har kurs mod at stige over 140 pct. til over 210 mio. dollar, svarende til knap 1,4 mia. kr., estimerer virksomheden selv.

I så fald vil det være endnu højere, end de fleste analytikere spår, ifølge en rundspørge foretaget af Refinitiv.

Burger driver salget frem

I løbet af årets første kvartal er indtægterne vokset til 40,2 mio. dollar – mere end de forventede indtægter på 38,9 mio. dollar.

Pengestrømmen blev drevet frem af selskabets kødfri burgere, der efter sigende ligner og smager som kød, men er fremstillet af protein fra gule ærter, stivelse og en sjat tilsætningsstoffer, der har til opgave at få farve, smag og konsistens til at minde så meget om kød som muligt.

Beyond Meats aktiekurs var ved markedets lukning torsdag allerede steget 298 pct. sammenlignet med den indledende børsnotering 1. maj. Men efter at markedet var lukket, skød aktien yderligere 25 pct. i vejret – og en time senere 15 pct. til, hvorpå den landede ved 114 dollar. Den blev udbudt til 25 dollar ved den indledende børsnotering.

Selskabet udvidede sine detail- og restaurantpartnerskaber, samtidig med at efterspørgslen fra de eksisterende kunder voksede gevaldigt, siger en talsperson fra Beyond Meat.

Store forhåbninger til grillsæsonen

Salget stiger til vejrs solidt hjulpet på vej af alle dem, der for klimaets skyld ønsker at minimere sit kødforbrug. Det samlede marked for kødalternativer kan ifølge en analyse fra Barclays nå 140 mia. dollar, som er knap 930 mia. kr. og dermed snuppe en tiendedel af det globale kødmarked på 1.400 mia. dollar – 9.281 mia. kr.

Virksomhedens ledelse har givet et vink om, at der er en stor udmelding på trapperne, og at årets andet og tredje kvartal forventes at blive klart mest lukrative perioder. Burgerens højtid – grillsæson – starter nemlig snart.

»Vi er meget konservative,« sagde Ethan Browne, administrerende direktør for Beyond Meat, til analytikere fra Barclays.

Direktøren tilføjede, at selskabet »forsat er i de tidligste vækststadier«, og at man er blevet en del klogere efter at have oplevet at løbe tør for produkter i 2017 og 2018.

Han hævder, at virksomheden nu har de fornødne ressourcer til at kunne tage en af landets største fastfoodkæder som kunde, hvis muligheden skulle opstå.

På trods af de gode resultater er Beyond Meat endnu ikke nået til et punkt, hvor de tjener penge på bunden. De har angivet et underskud på 6,6 mio. dollar, skriver Bloomberg.

Der er dermed tale om vækst i underskuddet, som i det forgangne år lå på 5,7 mio. dollar. Flere tab står formentlig på menuen i en fremtid, hvor selskabet skal investere i udvidelsen af både distribution, produktion og den løbende udvikling af nye produkter.

Konkurrenten Impossible Foods har allerede indgået partnerskab med Burger King, og både Tyson Foods og Nestlé arbejder på konkurrerende produkter i samme niche.