Skal sparke nyt liv i salget: Apple opdaterer iPad og Mac

iPad-salget presses af konkurrenterne - derfor vil Apple slå igen med ny iPad Pro, der tager meget fra iPhone-verdenen. Også en ny MacBook Air ventes lanceret tirsdag aften.

Apple-topchef Tim Cook med en iPad Pro i hånden efter lanceringen i juni 2017. En ny iPad Pro ventes at arve rigt fra udviklingen af iPhone-telefonerne. Arkivfoto: Stephen Lam, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: STEPHEN LAM

Apple forsøger at sparke nyt liv i salget af sine iPads med en lancering af en opdateret iPad Pro - et år efter den seneste fornyelse.

Det sker, når Apple tirsdag aften dansk tid holder en præsentation langt fra hovedkvarteret i Cupertino i Californien, nemlig i Brooklyn Academy of Music i New York, hvor også opdaterede Mac-PCer ventes lanceret. Dermed bliver 2018 Apples største lancering med i alt syv nye produkter op til jul, hvor 2016 og 2017 »kun« bød på fem.

iPad presses af konkurrenterne - også i den dyre ende

iPad-salget er styrtdykket med 40 procent siden storhedstiden i 2013, både fordi salget af tablets generelt er faldet, og fordi konkurrenter som Samsung, Lenovo og Huawei sammen med Microsoft har trappet op med både billigere og bedre modeller.

Microsoft har således haft god succes med sine egne Surface-PCer, som kører på Windows, og hvor skærmen kan kobles af tastaturet og bruges som en fuldblods tablet med alle de kendte Windows-programmer. Det er ellers dette marked, som Apples iPad Pro går efter, og som Apple derfor tager sig godt betalt for. Surface-PCerne er også med til at presse Apples Mac-salg, fordi Mac-computerne ikke har undergået en nævneværdigt større opdatering i flere år. Mac-salget er gået tilbage siden 2015.

iPad Pro er den dyre del af Apples iPad-serie, og en ny model skal være med til at sikre Apples andel af det dyrere tabletmarked. Den første iPad Pro kom i 2015, den seneste i juni 2017. Derfor ventes det, at aftenens præsentation vil byde på en tablet med bedre skærm og flere indre hestekræfter. Formodentlig vil den fysiske Hjem-knap forsvinde, sådan som den gjorde det på iPhone X-telefonen, og få USB-C-stik i stedet for Lightning-stikket, som bruges i dag. Endelig ventes den digitale Pencil-pen at blive opdateret. Her er konkurrenten Samsungs Galaxy Note 9, hvis pen nu også kan bruges som fjernbetjening af telefonens kamera.

Om iPad Mini også opdateres efter tre år, er mere usikkert. Sker det ikke, kan den helt udgå af Apples sortiment, skriver britiske The Independent.

Mac-computerne overhales af Apples smarture

Apple ventes desuden at fremvise en ny MacBook Air til en lavere pris med en opdateret skærm og et mere lydløst tastatur, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal. Den billigste MacBook Air koster lige nu 999 dollars. Den vandt sit navn, fordi den var lettere end alle andre PCer. Det har længe været fortid. Også den lille skrivebordscomputer Mac Mini, der kan købes fra 499 dollars, ventes at komme i en ny og hurtigere udgave og i et opdateret design.

Lanceringen sker to dage, før Apple på torsdag fremlægger sit regnskab for juli-september, og lige op til julehandelen, hvor teknologiproducenter kan hente op mod en tredjedel af hele årets salg. Derfor er det afgørende vigtigt at have nye, attraktive produkter ude på butikshylderne i god tid inden 24. december.

Ifølge den britiske finansavis Financial Times ventes den nye iPad at komme med ansigtsgenkendelse i stedet for fingeraftryk, når man skal logge på, og at have skærm helt ud til kanterne, ligesom Apples dengang toptelefon, iPhone, X debutterede med for et år siden. Apple ventes derfor også at skrue prisen på den nye iPad Pro yderligere op, sådan som det skete med de nyligt lancerede iPhone XS-telefoner.

iPad-salget er blevet overhalet af salget af Apples smartur, Watch, samt Beats-hovedtelefoner og AirPod-ørepropper, som nu er Apples næstvigtigste produkt efter iPhone-telefonerne, der i april-juni - de senest offentliggjorte regnskabstal - udgjorde over 56 procent af Apples samlede indtjening. iPhone-salget stagnerer dog, selv om Apple tjener flere penge pr. solgt telefon. Derfor er det vigtigt for selskabet at rykke frem på andre fronter.

I Danmark stod Apple i 1. halvår 2018 for seks procent af salget af stationære computere, 13 procent af bærbare PCer og 41 procent af tablets - henholdsvis en femte-, tredje- og førsteplads ifølge analysehuset IDC Nordic, der følger markederne tæt.