Lenovo tilbage som verdens PC-konge

HP igen slået ned på andenpladsen, mens Apple på et år er gået over 11 procent tilbage.

PC-salget er kun gået meget lidt tilbage i 3. kvartal, hvor Lenovo har genindtaget tronen som verdens største. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen  Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Verdens mest solgte PC-mærke er igen Lenovo, efter at det er lykkedes for den kinesiske gigant at slå HP tilbage til andenpladsen. Apple er den helt store taber i top 5.

Næsten hver fjerde solgte PC i verden kom i juli-september fra Lenovo, viser foreløbige tal fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt. Lenovo sidder i dag på 24 procent af PC-markedet efter at have leveret 16,1 millioner stationære og bærbare PCer. For et år siden var markedsandelen på 22,5 procent.

Det samlede PC-marked gik i 3. kvartal 0,9 procent tilbage. I alt blev der leveret næsten 67,4 millioner PCer fra fabrikkerne. Det er noget bedre end ventet og skyldes et bedre salg i Latinamerika og Asien. I Europa ligger udviklingen flad, om end salget af bærbare PCer vokser en anelse.

Amerikanske HP (Hewlett-Packard) er også gået frem, dog blot med 0,3 procent i forhold til for et år siden, og sidder nu på 22,8 procent af verdens PC-marked. HP har især været udfordret på hjemmemarkedet i USA og i Latinamerika.

På tredjepladsen ligger Dell, hvis markedsandel er vokset fra 16 til 17 procent. Især har et godt salg i Europa bidraget til fremgangen.

Taiwanske Acer har slået Apple af fjerdepladsen efter en større lancering af såvel billige bærbare med Googles styresystem, Chrome OS, i stedet for Microsoft Windows og af en række bærbare specielt designet til tungere spil. Acer sidder nu på 7,2 procent af verdens PC-marked.

Den store taber er Apple, som er gået 11,6 procent tilbage og nu sidder på 7,1 procent af verdensmarkedet.