SAS er kommet i massiv modvind: »Den her reklame får mig til at få det dårligt«

Nettet flyder over med rødglødende kommentarer, efter SAS har offentliggjort en ny kampagnevideo.

Foto: Maria Albrechtsen Mortensen

»Der er intet skandinavisk over Skandinavien«.

Sådan lyder det i en ny kampagnevideo fra SAS, der har sendt flyselskabet ud i en regulær shitstorm på internettet.

På både facebook og YouTube er kommentarfelter fyldt med rødglødende kommentarer fra både danskere og svenskere, som mener, at videoen udvander de traditionelle skandinaviske værdier.

Videoen blev offentliggjort tirsdag, men flyselskabet har nu slettet den på både flyselskabets facebook-side og YouTube-kanal. Man kan dog stadig finde videoen på YouTube, hvor andre brugere har uploadet den.

I kommentarfeltet til videoen skriver en bruger, at »Den her reklame får mig til at få det dårligt«.

En anden skriver: »Interessant reklamestrategi at sige, at intet er scandinavisk, når man hedder SCANDINAVIAN Airlines«.

Flere skriver, at de efter at have set reklamen aldrig vil flyve med SAS igen. Bl.a. skriver en svensk bruger:

»Hej SAS!  Desværre kommer jeg aldrig nogensinde til at flyve med jer igen, da I er fjendtlige over for Sverige i jeres seneste reklamefilm. Skammeligt«.

En anden bruger formulerer sig mere kortfattet og skriver: »Vi vil ikke glemme dette«.

Reklamen vækker også undren hos Dansk Folkepartis gruppeformand, Peter Skaarup, der på Twitter skriver:

»Alt er en kopi«

I kampagnevideoen stiller SAS spørgsmålet: »What is Truly Scandinavian?«, og flyselskabet kommer selv hurtigt med svaret.

Svaret er, at alt er en kopi. Lige fra svenske kötbullar til det wienerbrød, der i store dele af verden er kendt som danish. Smørrebrød kommer fra Østrig, rugbrød er tyrkisk, og vindmøller stammer fra Persien.

Budskabet er, at man kan takke rejselystne skandinaver for at have bragt disse i dag meget skandinaviske retter med sig hjem fra udlandet.

Selv om langt de fleste kommentarer på de sociale medier er kritiske overfor reklamen, er der også flere, der er positive. Bla. skriver en bruger på SAS's facebook-side, at han synes, at flyselskabet har lavet »en god reklamefilm med et godt budskab« om, at man skal åbne sine øjne og få inspiration overalt, hvor man færdes.

»Derefter kan man sætte det sammen med sine egne ideer. Godt arbejde,« skriver han.

Det er det danske reklamebureau & Co., der ifølge Markedsføring.dk har været leadbureauet bag reklamen.

Ifølge SAS har der været så mange rødglødende kommentarer om selskabets nye reklamefilm, at flyselskabet har mistanke om, at det har været udsat for et koordineret angreb.

»Når vi ser på mønsteret og antallet af reaktioner, har vi en begrundet mistanke om, at vi har været udsat for et cyberangreb, og at vores kampagne er blevet taget som gidsel,« skriver flyselskabet i en kommentar og tilføjer:

»Vi vil ikke stå på mål for andres værdier. Derfor har vi midlertidigt fjernet kampagnen fra vores sociale medie-kanaler, mens vi overvejer næste skridt.«

SAS oplyser til Berlingske, at videoen blandt andet har været delt på højrenationalistiske fora og på det anonyme internetforum 4chan, og det er den massive mængde af kritiske kommentarer på meget kort tid, der gør, at flyselskabet mistænker, at det er et koordineret angreb.