SAS efter shitstorm: »Vi udgiver en kortere og klarere version«

Tirsdag offentliggjorde SAS en ny kampagnevideo, der mødte så voldsom modstand på de sociale medier, at den onsdag blev trukket tilbage. Nu oplyser flyselskabet, at en ny »kortere og klarere« version bliver publiceret, men at man stadig står ved budskabet.

SAS fortryder ikke budskabet i reklamefilmen, selvom den er blevet fjernet fra sociale medier. Nu kommer der en »kortere og klarere« version, lyder det. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

En reklamefilm fra SAS har sendt flyselskabet ud i strid modvind. Det fik SAS til at pille videoen ned igen.

Nu oplyser flyselskabet i en pressemeddelelse, at der kommer en »kortere og klarere version« af videoen.

SAS oplyser, at flyselskabet stadig står bag budskabet i reklamefilmen, selvom videoen er blevet slettet.

»Det er beklageligt, at filmen er blevet misforstået, at nogle har valgt at fortolke budskabet og brugt det til deres eget formål.«

I videoen stiller SAS spørgsmålet: »Hvad er i virkeligheden skandinavisk?«, og den to minutter og 42 sekunder lange video giver svaret:

Alt er en kopi. Lige fra svenske kötbullar til det wienerbrød, der i store dele af verden er kendt som »danish«. Smørrebrød kommer fra Østrig, rugbrød er tyrkisk, og vindmøller stammer fra Persien, fremgår det af videoen.

Budskabet er, at man kan takke rejselystne skandinaver for at have bragt disse i dag meget skandinaviske ting med sig hjem fra udlandet. Men det budkab faldt ikke i god jord på de sociale medier, hvor SAS’ profiler blev oversvømmet af negative kommentarer i et omfang, der gjorde, at SAS slettede videoen ned fra både Facebook og Youtube.

(Videoen blev offentliggjort tirsdag, men flyselskabet har nu slettet den på både flyselskabets Facebook-side og YouTube-kanal. Man kan dog stadig finde videoen på YouTube, hvor andre brugere har uploadet den).

Voldsomme reaktioner

I kommentarfeltet til videoen skriver en bruger, at »den her reklame får mig til at få det dårligt«. En anden skriver: »Interessant reklamestrategi at sige, at intet er scandinavisk, når man hedder SCANDINAVIAN Airlines«. Flere skriver, at de efter at have set reklamen aldrig vil flyve med SAS igen. Blandt andet skriver en svensk bruger:

»Hej SAS!  Desværre kommer jeg aldrig nogensinde til at flyve med jer igen, da I er fjendtlige over for Sverige i jeres seneste reklamefilm. Skammeligt«.

En anden bruger formulerer sig mere kortfattet og skriver: »Vi vil ikke glemme dette«.

Der kom så mange rødglødende kommentarer, at flyselskabet har mistanke om, at det har været udsat for et koordineret angreb.

Her er den nye version, hvor knap to minutter er skåret væk.

»Når vi ser på mønsteret og antallet af reaktioner, har vi en begrundet mistanke om, at vi har været udsat for et cyberangreb, og at vores kampagne er blevet taget som gidsel,« skrev flyselskabet i en kommentar og tilføjede:

»Vi vil ikke stå på mål for andres værdier. Derfor har vi midlertidigt fjernet kampagnen fra vores sociale medie-kanaler, mens vi overvejer næste skridt.«

SAS oplyste efterfølgende til Berlingske, at videoen blandt andet har været delt på højrenationalistiske fora og på det anonyme internetforum 4chan.

Men ifølge en ekspert i IT-sikkerhed, er der intet, der tyder på, at SAS har været udsat for et cyberangreb. Derimod en der tale om en klassisk shitstorm fra uenige brugere.

»Det ligner bare en regulær shitstorm. Når man poster noget, der nedgør skandinaviske værdier, så bliver folk stødt over det, og derfor stikker de hånden ind i et hvepsebo. 4chan og andre kanaler har mange trolde, og de har formentligt også været sat i gang, men når jeg kigger i kommentarsporene, så ligner det mest helt almindelige brugere og unge mennesker, der ikke synes, at SAS kan være bekendt at tage de skandinaviske værdier fra os,« siger Peter Kruse, IT-sikkerhedsekspert ved CSIS Security Group.

Opdateret kl. 19.57 med den nye version af SAS' reklamevideo.