SAS: »Vi har været udsat for et cyberangreb«

Flyselskabet har onsdag fjernet en ny reklamevideo, efter at sociale medier flød over med rødglødende kommentarer. SAS har en mistanke om, at selskabet har været udsat for et koordineret angreb. Videoen er blandt andet blevet delt på højrenationalistiske fora.

Arkivfoto: Det skandinaviske flyselskab SAS har onsdag været ude i en regulær shitstorm på sociale medier. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Det skandinaviske flyselskab SAS har onsdag været ude i en regulær shitstorm på sociale medier, hvor flyselskabet er blevet oversvømmet med vrede kommentarer fra en lang række brugere.

Og de brugere, der har skrevet rødglødende kommentarer om selskabets nye reklamefilm, har været så mange, at flyselskabet nu har mistanke om, at det har været udsat for et koordineret angreb.

»Når vi ser på mønsteret og antallet af reaktioner, har vi en begrundet mistanke om, at vi har været udsat for et cyberangreb, og at vores kampagne er blevet taget som gidsel,« skriver flyselskabet i en kommentar og tilføjer:

»Vi vil ikke stå på mål for andres værdier. Derfor har vi midlertidigt fjernet kampagnen fra vores sociale medie-kanaler, mens vi overvejer næste skridt.«

Videoen blev offentliggjort tirsdag, men flyselskabet har nu slettet den på både flyselskabets Facebook-side og YouTube-kanal. Man kan dog stadig finde videoen på YouTube, hvor andre brugere har uploadet den.

Video er delt på højrenationalistiske fora

SAS oplyser til Berlingske, at videoen blandt andet har været delt på højrenationalistiske fora og på det anonyme internetforum 4chan, og det er den massive mængde af kritiske kommentarer på meget kort tid, der gør, at flyselskabet mistænker, at det er et koordineret angreb.

På både flyselskabets Facebook-side og YouTube-kanal har kommentarfelter været fyldt med rødglødende kommentarer fra både danskere og svenskere, som mener, at videoen udvander de traditionelle skandinaviske værdier.

I kommentarfeltet til videoen skriver en bruger, at »Den her reklame får mig til at få det dårligt«.

En anden skriver: »Interessant reklamestrategi at sige, at intet er skandinavisk, når man hedder SCANDINAVIAN Airlines«.

Flere skriver, at de efter at have set reklamen aldrig vil flyve med SAS igen. Blandt andet skriver en svensk bruger:

»Hej SAS! Desværre kommer jeg aldrig nogensinde til at flyve med jer igen, da I er fjendtlige over for Sverige i jeres seneste reklamefilm. Skammeligt.«

Investorer er ligeglade med ophedet værdidebat

I kampagnevideoen stiller SAS spørgsmålet: »What is truly Scandinavian?« og flyselskabet kommer selv hurtigt med svaret.

Svaret er, at alt er en kopi. Lige fra svenske kötbullar, som er tyrkiske, til det wienerbrød, der i store dele af verden er kendt som danish, men som er østrigsk. Smørrebrød kommer fra Holland, rugbrød er også tyrkisk, og vindmøller stammer fra Persien.

Budskabet er, at man kan takke rejselystne skandinaver for at have bragt disse i dag meget skandinaviske ting med sig hjem fra udlandet.

Kigger man på flyselskabet aktiekurs, rører shitstormen på de sociale medier efter alt at dømme ikke investorerne. Aktiekursen er ved frokosttid oppe med halvanden procent.

SAS oplyser, at flyselskabet stadig står bag budskabet i reklamefilmen, »som handler om, at rejser beriger os«.

»Når vi rejser, påvirker vi andre og bliver selv påvirket. De erfaringer, som vi tager med fra vores rejser, påvirker os som individuelle mennesker, men også vores samfund. Vi i SAS er stolte over vores skandinaviske ophav og de værdier, som præger vores åbne, ligestillede og demokratiske samfund,« skriver selskabet.