Eksperter i IT-sikkerhed: SAS’ shitstorm er ikke et cyberangreb

To eksperter i cyberangreb og IT-sikkerhed har set nærmere på reaktionerne på SAS’ nye kampagnevideo. SAS har selv sagt, at selskabet er blevet udsat for et »cyberangreb«, men det er der ifølge de to eksperter intet, der tyder på.

SAS er kommet i strid modvind på de sociale medier efter at have publicereret en ny kampagnevideo tirsdag. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: NTB SCANPIX/Ritzau Scanpix

Flyselskabet SAS offentliggjorde tirsdag en video, som siden er blevet slettet på både flyselskabets Facebook-side og YouTube-kanal. Man kan dog stadig finde videoen på YouTube, hvor andre brugere har uploadet den.

Videoen blev slettet efter, at SAS kom i strid modvind i kommentarsporene til videoen.

Det var så grelt, at SAS har mistanke om, at der var tale om en decideret koordineret indsats:

»Når vi ser på mønsteret og antallet af reaktioner, har vi en begrundet mistanke om, at vi har været udsat for et cyberangreb, og at vores kampagne er blevet taget som gidsel,« skrev flyselskabet i en kommentar onsdag og tilføjer:

»Vi vil ikke stå på mål for andres værdier. Derfor har vi midlertidigt fjernet kampagnen fra vores sociale medie-kanaler, mens vi overvejer næste skridt.«

SAS har siden offentliggjort en pressemeddelelse, hvor flyselskabet oplyser, at der kommer en »kortere og klarere version« af videoen.

»Det er beklageligt, at filmen er blevet misforstået, at nogle har valgt at fortolke budskabet og brugt det for deres eget formål.«

Men ifølge to eksperter i cyberangreb og IT-sikkerhed, er der intet, der tyder på, at selskabet er ramt af et cyberangreb - men derimod en traditionel shitstorm.

»Det ligner bare en regulær shitstorm. Når man poster noget, der nedgør skandinaviske værdier, så bliver folk stødt over det, og derfor stikker de hånden ind i et hvepsebo. 4chan og andre kanaler har mange trolde, og de har formentligt også været sat i gang, men når jeg kigger i kommentarsporene, så ligner det mest helt almindelige brugere og unge mennesker, der ikke synes, at SAS kan være bekendt, at tage de skandinaviske værdier fra os,« siger Peter Kruse, IT-sikkerhedsekspert ved CSIS Security Group.

SAS har oplyst til Berlingske, at videoen blandt andet har været delt på højrenationalistiske fora og på det anonyme internetforum 4chan, og det er den massive mængde af kritiske kommentarer på meget kort tid, der gør, at flyselskabet mistænker, at det er et koordineret angreb.

SAS oplyser sent onsdag eftermiddag, at flyselskabet stadig står bag budskabet i reklamefilmen, selvom videoen er blevet slettet. Derfor vil SAS nu publicere en ny version, der er »kortere og klarere«:

»Det er beklageligt, at filmen er blevet misforstået, at nogle har valgt at fortolke budskabet og brugt det til deres eget formål.«

Shitstorm eller cyberangreb

Peter Kruse siger, at det ser ud til, at der er blevet mobiliseret nogle holdninger, men det er nærmere definitionen af en shitstorm end af et cyberangreb.

»Det er overhovedet ikke et cyberangreb. Det kan jeg slet ikke se nogen kobling til. Der er masser af mennesker, der har en holdning til det her, og når man forsøger at pille ved de danske værdier, så skal man være forberedt ved tasterne. Jeg kunne godt have advaret dem om det her, hvis jeg havde set videoen, inden de lagde den op,« siger han.

Han forklarer, at et cyberangreb er kendetegnet ved at være baseret på en offensiv tilgang, hvor man forsøger at skade eller ødelægge en virksomhed eller en del af den. Det skal altså være en destruktiv handling med digitale våben.

»Det her et folk, som angriber med deres meninger, og det er et holdningsspørgsmål. Det er noget helt andet end et cyberangreb.«

En anden ekspert er Jens Christian Høy Monrad, der er sikkerhedsekspert og direktør hos Fireeye. Han ser tydelige eksempler på, at de mange negative kommentarer kommer fra højrenationalistiske brugere, som er kendt for at være aktive på blandt andet 4chan – men ikke noget, der ligner et cyberangreb.

Her er den nye version, hvor næsten to minutter er skåret væk.

»Om SAS har set nogle andre ting, som vi ikke har set, kan jeg ikke sige, men jeg vil umiddelbart ikke betegne det som et cyberangreb. Når man kigger på profilerne, så er der en stor del med højrenationalistisk islæt, som er en gruppe, der dagligt kommunikerer om de uretfærdigheder, de synes, de møder,« siger han og forsætter:

»Nu har de så fået en form for fælles mål, hvor de kan adressere deres frustration og fremmedfjendskhed. Men jeg har ikke set nogen tegn på koordinering eller fælles front. Der er for eksempel ikke nogen hashtags, som man typisk ville se i de sammenhænge, for de kan samle opmærksomheden.«

Han har heller ikke set nogen tegn på, at der eksempelvis skulle være en masse falske profiler, der kun er skabt til at promovere en bestemt form for besked.

Et væld af reaktioner

På både flyselskabets Facebook-side og YouTube-kanal har kommentarfelter været fyldt med rødglødende kommentarer fra både danskere og svenskere, som mener, at videoen udvander de traditionelle skandinaviske værdier.

I kommentarfeltet til videoen skriver en bruger, at »Den her reklame får mig til at få det dårligt«.

En anden skriver: »Interessant reklamestrategi at sige, at intet er skandinavisk, når man hedder SCANDINAVIAN Airlines«.

Flere skriver, at de efter at have set reklamen aldrig vil flyve med SAS igen.

Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen har bl.a. tweetet, at det særligt skandinaviske er selvironien, som man bør være stolt af.

Flere danske politikere har også været på banen. Blandt andet Dansk Folkepartis Peter Skaarup:

Også Søren Espersen røg til tasterne.