Renault-chef træder ud af Ghosns skygge

Thierry Bolloré er vant til at stå i skyggen: Han var kronprins i Renault, indtil Carlos Ghosn blev anholdt og afsat som topchef, og nu da han selv er boss, er det mere formanden Jean-Domique Senard, der fører ordet udadtil, også i de afbrudte forhandlinger om et ægteskab med Fiat Chrysler. Men bretoneren, der lige som Ghosn og Senard har en fortid i dækproducenten Michelin, er nok ikke en herre, man skal undervurdere.

Topfoto
Thierry Bolloré, der har afløst Carlos Ghosn som koncernchef for franske Renault, har haft rigeligt brug for sin evne til at bevare roen i krisesituationer, siden Ghosn blev anholdt i Japan og siden afsat som chef for både Renault og alliancepartnere Nissan. Her ses Bolloré ved fremlæggelsen af 2018-regnskabet i februar 2019, få uger efter at han formelt blev udpeget til topchef. Fold sammen
Læs mere
Foto: Gonzalo Fuentes / Reuters / Ritzau Scanpix

Hvis ét ord kan siges at kendetegne Thierry Bolloré, må det være robust. Han er typen, der står stille i stormvejr og ikke er bleg for at stikke til søs i sin sejlbåd i to meter høje bølger.

Han var også den, der en dag i november sidste år sad i en vogn på vej til Charles de Gaulle-lufthavnen i Paris med kurs mod Japan, men vendte omkring og drønede direkte tilbage til Renaults hovedsæde efter at have fået det chokerende telefonopkald: Hans chef, Renault-Nissan-bossen Carlos Ghosn, var anholdt i Japan, og som den udpegede kronprins var det Bolloré, der skulle gribe roret med sine brede sejlerhænder.

To dage senere dukkede han op i en video lagt ud på Renaults Twitter-konto og hjemmeside, brændende seriøs og fast i blikket.

»I denne specielle situation skal I vide, at vores koncern er perfekt organiseret til at sikre virksomhedens fortsatte drift,« sagde han uden at nævne hverken Ghosn eller anklagerne mod den faldne topchef med et eneste ord.

»Og til vores ansatte, kunder og partnere vil jeg sige: I kan regne med mit fulde engagement.«

Carlos Ghosn havde det med at kaste en lang skygge over sine løjtnanter, og sådan har det også været med Thierry Bolloré, hans dauphin (kronprins) i Renault. Han var gradvist begyndt at overtage ansvaret i månederne, før Ghosn blev anholdt, men han trådte først for alvor frem på scenen, da han i januar i år skiftede fra at være konstitueret til at passe butikken til at blive endeligt bekræftet som Ghosns afløser på topchefposten.

Og som sådan står den 55-årige bretoner også nu lidt i skyggen af sin formand, Jean-Dominique Senard, der fører ordet på de højeste etager over for alliancepartneren Nissan og den franske stat, der er storaktionær i Renault, ligesom det også er Senard, der har styret de nu droppede forhandlinger om en gigantfusion med Fiat Chrysler.

Dog har der også været ubekræftede rygter om, at Thierry Bolloré var tilset CEO-posten i en Renault-Fiat-konstellation.

Hverken Bolloré eller Senard ejer Ghosns karisma, men bliver begge i franske medier beskrevet som »anti-Ghosn« – hvilket overvejende er ment som en kompliment. De er begge mere afdæmpede, tålmodige og diplomatiske, men det er måske også, hvad der kræves for at forsøge at få ro over en stadig mere anspændt situation og holde sammen på en alliance, der stadig kan blive sprængt i stykker.

Topcheferne fra Renault-Nissan-Mitsubishi-alliancen slår hånd på en symbolsk musketéred ved en fælles pressekonference i Nissans hovedsæde i Japan i marts 2019. Carlos Ghosns afgang har blotlagt interne spændinger, som endnu ikke er klart bilagt, og Renaults forhandlinger om en fusion med Fiat har skabt ny uro. Fra venstre er det Thierry Bolloré (CEO, Renault), Jean-Dominique Senard (formand, Renault), Hiroto Saikawa (CEO, Nissan) og Osamu Masuko (CEO og formand, Mitsubishi Motors). Fold sammen
Læs mere
Foto: FRANCK ROBICHON / EPA / Ritzau Scanpix.

Så når franske aviser som Le Figaro spørger, om Thierry Bolloré i sidste ende har den fornødne pondus og gennemslagskraft til at håndtere de helt specielle og ofte politiserede ingredienser i Renault-Nissan-alliancen, konstaterer avisen alligevel samtidig, at han formentlig heller ikke er en mand, man skal undervurdere. Viljestærk er et andet ord, man ofte hører om Renault-chefen.

Han har tilbragt hele sin karriere i bilbranchen og har – ligesom både Senard og Ghosn – en mangeårig fortid i dækproducenten Michelin, hvor han lærte effektiv industriproduktion at kende fra bunden. Han har erfaring med Asien, og især Kina og Japan, og med de indre mekanismer i store globale franske virksomheder.

Og måske var det netop den kombination, der tiltalte Carlos Ghosn, da han selv pegede på Bolloré som »en god kandidat« til at efterfølge sig, siger kendere.

I dag er Renault-chefen ivrig efter at signalere, at Ghosn er fortid, og at bilkoncernen skal videre – uanset om der viser sig at være hold i anklagerne mod Ghosn eller ej, sagde han i marts på den årlige bilmesse i Geneve.

»Vi har i dag en helt ny kontekst i Renault. Vi har en ny formand for bestyrelsen, vi har en ny CEO, og nu skal vi fremad.«

Med andre ord er sejlene sat – uanset om bølgerne bliver to meter høje.