Den store Fiat-troldmand på opkøbsjagt

Michael Manley, topchef i Fiat Chrysler, har netop friet til den franske bilkoncern Renault. Den 55-årige britiske ingeniør er kendt som en arbejdsnarkoman, der stiller store krav til sine medarbejdere. Hans tid er ikke til pjat.

NEW YORK-AUTOSHOW/
Den 55-årige ingeniøruddannede brite præsenterede mandag nyheden om, at Fiat Chrysler har fremskredne planer om at fusionere med franske Renault. Arkivfoto: Eduardo Munoz/Reuters/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: EDUARDO MUNOZ

Efter mindre end et år som topchef i bilkoncernen Fiat Chrysler er topchef Michael Manley for alvor trådt frem i offentligheden.

Den 55-årige ingeniøruddannede brite præsenterede mandag nyheden om, at Fiat Chrysler, der er verdens syvendestørste bilkoncern, har fremskredne planer om at fusionere med franske Renault og på den måde skabe verdens tredjestørste bilgigant med bilmærker, som ud over Fiat, Chrysler og Renault vil komme til at tælle Jeep, Maserati, Alfa Romeo, Dacia, Ferrari og Lada.

Målet er blandt andet at spare milliarder ved synergieffekter og at gøre et nyt samlet selskabet til førende inden for elektrificering af biler, og nyheden om fusioner fik mandag både Fiat Chryslers og Renaults aktiekurser til at stige kraftigt.

Michael Manley blev udnævnt til topchef i Fiat Chrysler-koncernen midt i juli sidste år, efter at hans forgænger, Sergio Marchionne, var endt i koma som følge af en skulderoperation. Marchionne døde, ugen efter at Michael Manley var tiltrådt som topchef. Manley havde sammen med flere andre topchefer allerede inden Marchionnes sygdom været i spil som afløser, når Marchionne efter planen ville være trådt tilbage i år.

Arbejdsnarkoman og troldmand

En tidligere digital chef fra Fiat Chryslers kommunikationsafdeling fra 2005 til 2016 skrev et insiderportræt af Michael Manley, da Manley tiltrådte sidste år.

Heraf fremgår det blandt andet, at Michael Manley er en mand, der knokler løs. En arbejdsnarkoman, bliver han kaldt. Han har tilsyneladende flere arbejdsopgaver, end et menneske normalt kan klare og stor rejseaktivitet.

Men selv om Manley, der kun sjældent ses iklædt slips, nogle gange fremstår kronisk træt og rødøjet, skal man ikke tage fejl. Hjernen kører hele tiden. Samtidig er han lynhurtig til at sætte sig ind i rapporter, finde fejl og konkludere, om det er noget, han kan bruge til noget. Samtidig er hans tid ikke til pjat og smalltalk.

(Arkiv) Topchef i Fiat Chrysler, Michael Manley (tv) følges med formand for Ferrari, John Elkann (th), til det italienske Formel 1 Grand Prix i Monza i september 2018. Fiat Chrysler ejer Ferrari. Foto: Miguel Medina, AFP / Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Miguel MEDINA.

Den tidligere Fiat Chrystler-medarbejder beskriver ham som »den store troldmand«, der ikke kun kan løse problemer, men også få ting til at ske, og henviser blandt andet til de resultater, Manley har vist som chef for Jeep-brandet. I dag står Jeep- og SUV-segmentet for omkring 50 pct. af Fiat Chryslers indtjening.

Store omvæltninger i industrien

Evnen til at arbejde mere og hurtigere end andre, og til både at kunne løse problemer og skabe vækst på en gang, får Michael Manley i høj grad brug for i en tid, hvor bilindustrien er midt i store omvæltninger, efter »dieselgate«, hvor bilproducenter har snydt med målingen af udledning fra dieselbiler, og en stigende efterspørgsel efter elektriske biler og biler med selvstyring, og deraf følgende behov for store investeringer i ny teknologi.

Michael Manley har allerede lavet større frasalg af Fiat Chryslers komponent-division for 6,2 mia. euro for at få nogle penge i kassen. At han nu kaster sig ud i en større fusion mindre end et år efter sin tiltræden, kommer ikke som en overraskelse. Manley har ved flere lejligheder sagt, at Fiat Chrysler var interesserede i alle muligheder, der kan styrke koncernen.