Reklamer kan være på vej på Netflix

Ny analyse forudser, at Netflix er nødt til at begynde at finansiere sig med reklamer på grund af hård konkurrence.

Netflix kan ifølge en ny analyse blive tvunget til at blive reklamefinasieret. Forklaringen er stor konkurrence fra blandt andre Google, Amazon og Disney. Her arkivfoto af logoer fra Google, Amazon, Facebook, Apple og Netflix. Fold sammen
Læs mere
Foto: Regis Duvignau/AFP/Ritzau Scanpix

Fra næste år løber Netflix ind i endnu hårdere og direkte konkurrence fra en række eksisterende og nye tilbud fra andre digitale giganter som Apple, Amazon og Disney. Nye tilbud til stærke priser i forhold til Netflix, og det får en fremtrædende Wall Street-analytiker til at skrive, at Netflix bliver nødt til at indføre reklamefinansiering for at klare sig.

Det skriver CNN.

Netflix-ledelsen har flere gange afvist at indføre reklamer for at generere indtægter. Men når konkurrencen bliver mere intens – mener Wall Street-analytikeren Laura Martin fra Needham – er Netflix nødt til at tilbyde en billigere, annonceunderstøttet service.

Efter netop Laura Martins analyse og nedgraderingen af Netflix-aktien til en salgsanbefaling faldt kursen tirsdag mere end to procent.

I Laura Martins analyse vil Netflix med de nuværende priser på mellem ni og 16 dollar om måneden i USA miste fire millioner abonnenter i USA næste år. Hendes løsning er at lancere en delvist reklamefinansieret mulighed til mellem fem og syv dollar om måneden med en reklameblok på seks til otte minutter i timen.

Det skal dæmme op for konkurrencen fra Disney+, Amazon Prime TV, Apple+, Hulu og CBS All Access samt nye trusler fra AT&Ts HBO Max og Comcasts Peacock, som lanceres i 2020. Konkurrenterne opkræver allerede meget lavere priser for deres streamingtjenester – fem til syv dollar – men uden det store bagkatalog, som Netflix bruger som argument for de højere priser.

Til gengæld har Netflix' konkurrenter søsat nogle daglige show som eksempelvis Apple, der netop har modtaget tre Golden Globe-nomineringer for sit originale program »The Morning Show«.

Netflix var ikke tilgængeligt for kommentarer. Men investorerne er bekymrede. Selv om Netflix-aktien stadig er steget 11 procent i år, så er kursen mere end 20 procent under deres højeste niveau. Netflix-aktien har også gjort det dårligst blandt de såkaldte FAANG-aktier – Facebook, Apple, Amazon, Netflix og Google-ejeren Alphabet – i år.