Regeringen og DF vil bremse prisstigninger på biler

1. april vil en række biler stige i pris helt op mod 30.000 kroner, men med en aftale mellem DF og Regeringen bliver prisstigningerne udskudt i sidste øjeblik.

Trafik på motorvej uden for København, den 15. maj 2012. Bilkøbere får alligevel ikke prisstigning som ventet 1. april efter DF og Regeringen laver indgreb. (Foto: Dennis Lehmann/Scanpix 2018) Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann

Der var udsigt til prisstigninger på en lang række biler fra 1. april, men med et pennestrøg får bilkøbere længere tid at løbe på, inden priserne måske stiger.

Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti aftalt at forlænge en overgangsordning til en ny beregning af afgifter frem til udgangen af 2020. Overgangsordningen stod til at udløbe den 1. april 2019, hvilket potentielt kunne betyde, at nogle biler ville blive dyrere, oplyser Skatteministeriet i en pressemeddelelse.

Berlingske fortalte om indgrebet tirsdag, og det er den manøvre regeringen nu fører til ende.

De varslede prisstigninger skyldes den nye og mere korrekt måde at beregne en bils forbrug på, den såkaldte WLTP-standard fra EU. Den skal sikre forbrugerne, at det angivne brændstofforbrug svarer bedre til virkeligheden. WLTP står for Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure, og den giver foruden af forbruget også et mere præcist billede af, hvor meget bilen forurener. Og det er netop nogle af de faktorer, som bilafgifterne beregnes efter.

Når den gamle test, New European Driving Cycle fra 1980erne, viser for lavt et niveau, udløser det altså en for lav afgift. Derfor stod de endelige forbrugerpriser på nye biler til at stige.

Men nu udskyder regeringen og DF altså, at det bliver gennemført, hvilket ellers vil have betydet prisstigninger på op mod 15 procent.

»Regeringen har ikke noget ønske om, at den nye og mere retvisende metode til at udregne bilernes brændstofforbrug skulle føre til dyrere biler for danskerne. Tværtimod er vi stolte af, at det med Dansk Folkepartis hjælp er lykkedes at sænke bilbeskatningen væsentligt siden 2015,« siger Karsten Lauritzen i en pressemeddelelse.

Berlingske indhentede op til ændringen priserne for en lang række modeller efter den ventede afgiftsstigning. I flere tilfælde vil stigningen betyde tocifrede prisstigninger i procent, viser opgørelsen.

Eksempelvis ville en Peugeot Rifter Allure BlueHDi med 100 hestekræfter stige med 14 procent til 244.990 kroner. Tilsvarende ville en Mercedes E 220 d stationcar Diesel stige fra 694.900 kroner til 707.300 kroner – altså 12.400 kroner dyrere svarende til to procent. For 72 ud af de 84 modeller, Berlingske har tal på, vil priserne stige mellem 600 og 30.000 kroner.

Konkret er regeringen og Dansk Folkeparti enige om, at den gældende overgangsordning, hvor brændstofforbruget opgøres efter den hidtidige NEDC2-metode tillagt 10 procent, forlænges indtil udgangen af 2020. Det får så den virkning, at der ikke pr. 1. april 2019 sker ændringer i den måde, som brændstofforbruget og bilafgifterne for nye biler bliver sat fast.

Lovforslaget, der udmønter forlængelsen af den gældende overgangsordning, fremsættes i morgen 15. marts og skal hastebehandles i Folketinget, så det kan træde i kraft senest den 1. april 2019.