Rådgiver bryder tavshed om smædekampagne: »Der blev handlet for meget med følelserne frem for med fornuften«

Peter Goll, stjernerådgiveren bag Falcks smædekampagne mod Bios, kalder redegørelsen fra Konkurrencerådet for »grim læsning« og fastslår, at følelser tog over for fornuften. Hans nuværende arbejdsplads, Københavns Lufthavne, giver Peter Goll fuld opbakning.

En af nøglepersonerne i Falcks hårdhændede kampagne mod rivalen Bios, Peter Goll, anerkender nu, at der blev »begået fejl« – men får fuld opbakning fra sin nuværende arbejdsgiver, Københavns Lufthavne. Arkivfoto: Jeppe Bjørn Vejlø Fold sammen
Læs mere

Den tidligere socialdemokratiske spindoktor, Falck-direktør og nuværende direktør i Københavns Lufthavn, Peter Goll, tager nu bladet fra munden i den stærkt betændte Falck-sag.

I sidste uge afslørede Berlingske, at Peter Goll var en af hovedpersonerne i den smædekampagne, som Konkurrencestyrelsen nu har fastslået, at Falck førte mod sin hollandske konkurrent Bios i perioden 2014-2015.

Peter Goll blev ansat som direktør i Falck kort tid efter, at den hæderkronede virksomhed havde tabt udbuddet i Region Syddanmark, og ifølge Berlingskes oplysninger var han hovedpersonen bag den masterplan, Falck udarbejdede sammen med diverse kommunikationsbureauer.

Og den udlægning bekræfter Peter Goll nu i et opslag på sin Facebook-profil:

»Falck havde op til min tiltrædelse i virksomheden tabt udbuddet i Region Syddanmark. Jeg blev derfor bedt om at indgå i arbejdet med kommunikationen i den forbindelse,« skriver Peter Goll.

»Falck oplevede afgørelsen af udbuddet som forkert og meget stod på spil. Derfor besluttede Falck, at engagere et kommunikationsbureau og iværksætte en kommunikationsindsats, som skulle tydeliggøre de udfordringer, som konkurrenten ifølge Falcks egne analyser helt åbenbart ville have med at løfte opgaven,« fortæller Peter Goll.

Han skriver i Facebook-opslaget, at han hen over weekenden har fået læst Konkurrencestyrelsens omfattende rapport og kalder det for »grim læsning«.

»Det er alle de værste emails, der kan findes ved en total ransagning af alle mails skrevet med de følelser og holdninger, man lægger i det, når man skriver til kolleger og samarbejdspartnere om en konfliktfyldt sag,« skriver Peter Goll.

Peter Goll har ikke ønsket at uddybe sine Facebook-ord over for Berlingske. Han fastslår på Facebook, at sagen fik lov at fylde »for meget« i Falcks organisation, og at der »blev handlet for meget med følelserne frem for med fornuften«.

Har ikke brudt loven

Peter Goll har selv overholdt alle regler og love, understreger han, ligesom han føler sig sikker på kun at have videregivet »korrekte og dokumenterbare oplysninger«.

Til gengæld anerkender han at have »begået fejl«.

»Jeg har lært meget af den – og har siden i mit arbejde haft et stort fokus på at tage læringerne med mig og sikre i mit arbejde, at integriteten altid er med. For hvis først den er tabt, så er det hele tabt – som denne sag meget tydeligt viser,« skriver Peter Goll på Facebook – hvor han »beklager« sin egen andel i sagen.

Støtte fra lufthavnen

Peter Goll er i dag ansat som direktør i Københavns Lufthavne, hvor han blev ansat i efteråret. Ifølge Peter Goll havde han på forhånd orienteret lufthavnen om den verserende sag mellem Falck og Bios og om sin egen rolle i den.

I en skriftlig kommentar oplyser den administrerende direktør i Københavns Lufthavne (CPH), Thomas Woldbye, at der er fuld tillid til Peter Goll.

»Sagen mellem Falck og konkurrencemyndighederne var kendt og har naturligvis også været det, da vi ansatte Peter Goll i CPH. Vi har taget Peter Golls forklaring om sagen og hans rolle i den til efterretning, og har tillid til den,« skriver Thomas Woldbye.

»Peter Goll er naturligvis blevet ansat i CPH med en forudsætning om, at han lever op til de værdier, der gælder i CPH, og det bakker Peter Goll fuldt og helt op om,« lyder det videre i det skriftlige svar fra Thomas Woldbye, som heller ikke har ønsket at lade sig interviewe af Berlingske.

Ikke den første

Peter Goll er blot den seneste i rækken af involverede i sagen, der nu beklager efter slagsmålet mellem Falck og Bios. Falck nuværende topchef, Jakob Riis, har utallige gange beklaget sine forgængeres ageren, mens kommunikationsbureauet Advice, der spillede en helt central rolle i kampagnen, i weekenden også tog afstand fra sit arbejde.

Advice-topchef Espen Højlund meddelte således:

»Ved en umiddelbar gennemlæsning af afgørelsen kan vi konstatere, at vi på flere parametre ikke lever op til de værdier og standarder vi har, og de forventninger omverdenen har til os.«

Konkurrencestyrelsens afgørelse var en lammende kritik, der uden tøven konkluderede, at Falck havde misbrugt sin dominerende stilling på markedet til at presse Bios ud. Og det er i sådan en grad, at myndigheden nu vil anmelde sagen til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), også kendt som Bagmandspolitiet.

I redegørelsen, der strækker sig over 200 sider, fremlægges stribevis af e-mail sendt mellem højtstående ansatte hos Falck og eksterne kommunikationsbureauer. Det fremgår, at Falck og bureauerne samlede sig om en strategi, der overordnet havde til formål at få udbuddet i Region Syddanmark annulleret.

Mandag meddelte Falck, at man ikke har tænkt sig at anke afgørelsen fra Konkurrencestyrelsen, der dermed overdrager sagen til SØIK. Den manglende anke betyder samtidig, at kurator i konkursboet efter Bios, Jan Bruun Jørgensen, partner i advokatfirmaet Andersen Partners, har varslet en erstatningsag på vegne af kreditorerne i boet.