Overtager Norwegians lange ruter – her er Skandinavens nye flyselskab

Et nyt skandinavisk flyselskab så i marts dagens lys, og tirsdag kom der kom der nyt om planerne. Norse Atlantic Airways vil tilbyde flyvninger over Atlanten og forventer at kunne bruge hele flåden næste sommer. Selskabet »overtager« Norwegians gamle ruter og bruger samme flytype.

Tidligere administrerende direktør i Norwegian Bjørn Kjos er en af mændene bag det nye flyselskab Norse Atlantic Airways. Ifølge Dagens Næringsliv ejer han 15 procent af aktierne i selskabet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Heiko Junge/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fra sommeren 2022 kan du hoppe ombord på et fly inspireret af de nordiske vikinger og rejse over Atlanten med et skandinavisk flyselskab.

Det forventer administrerende direktør i det nystartede Norse Atlantic Airways, Bjørn Tore Larsen.

»Ud fra den nuværende situation forventer vi, at alle vores 15 Dreamlinere kommer til at flyve passagerer mellem Europa og USA næste sommer. Vi kommer til at lancere vores billetsalg omkring tre måneder før første flyvning, og vi kommer til at tilbyde destinationer, som vi ved er attraktive,« udtaler han i en pressemeddelelse.

Selskabet går efter at ramme et hul i markedet og ønsker at tilbyde interkontinentale flyrejser til lavpriser. Derfor kommer selskabet ifølge mediet Inside Flyer også kun til at tilbyde to billettyper – economy og premium economy.

På en pressemøde tirsdag lancerede Norse Atlantic Airways blandt andet designet på deres fly. Designet er inspireret af vikingernes langskibe. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pr.

Overtager Norwegians ruter

Selvom det nystartede Norse Atlantic Airways på egne kanaler har givet udtryk for, at de ikke har noget at gøre med Norwegian, er der dog visse ligheder mellem de to skandinaviske selskaber.

Blandt andet er Bjørn Kjos, tidligere administrerende direktør i Norwegian, en af mændene bag det nye selskab. Kjos har startet Norse sammen med Bjørn Kise og Bjørn Tore Larsen, der også har erfaring fra flybranchen. Ifølge Dagens Næringsliv ejer Kjos 15 procent af aktierne i Norse Atlantic Airways.

Norse kommer dog også til at flyve på mange af de langdistanceruter, som Norwegian droppede under sin omstrukturering. Det skriver Forbes. Derfor forventes det også, at Norse kommer til at flyve til destinationer som New York, Miami, Los Angeles, Paris, London og Oslo.

Udover at »overtage« Norwegians lange flyruter har Norse også leaset ni eksemplarer af den samme flytype, som Norwegian brugte til sine lange ruter, nemlig Boeing 787 Dreamlineren.

Norse adskiller sig dog fra Norwegian på et væsentligt punkt, da virksomheden har en anden tilgang til ansættelsesforholdene for virksomhedens kommende ansatte. I maj indgik Norse for eksempel en såkaldt prehire-agreement med den amerikanske fagforening for stewarder og stewardesser. Aftalen sikrer blandt andet de ansatte »industriledende startløn, jobsikkerhed og sygesikring«, skriver Norse i pressemeddelelsen.

Norse starter op med en flåde på 15 fly, og de specifikke destinationer vil blive annonceret senere.