Trods fremgang i passagertallene har SAS og Norwegian lang vej igen

Vaccinationer og lempelser i rejserestriktionerne skaber fremgang i passagertallene hos skandinaviske luftfartsselskaber. Tallene fra SAS og Norwegian gik frem i juli, men ligger stadig langt fra niveauet før coronapandemien. Analytiker mener, at manglen på forretningsrejsende gør vejen til genrejsning svær for flyselskaberne.

Selvom det går fremad for flyselskaberne, er der lang vej tilbage for flyselskaberne SAS og Norwegian. Det er især forretningsrejsende, der mangler. Fold sammen
Læs mere
Foto: Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Juli er højsæson for de danskere, der ynder at stige ombord på en flyvemaskine og rejse på sommerferie. Flere vaccinerede og færre rejserestriktioner har betydet fremgang i antallet af passagerer for flyselskaberne Norwegian og SAS, sammenlignet med juli sidste år.

Tallene fra SAS viser en fremgang i antallet af passagerer fra 2020 til 2021 på 53 procent. I juli 2021 havde man 1.079.000 passagerer på verdensplan sammenlignet med 699.275 i juli 2020.

Det ligger stadig på under halvdelen af niveauet før pandemien i 2019, hvor SAS i juli flyttede 2.592.720 passagerer, og SAS havde kun en belægning på 61 procent af sin sædekapacitet.

I en kommentar til tallene udtaler Anko van der Werff, ceo i SAS, at man er glad for den øgede stigning, men at man kigger med bekymring på fremtiden.

»Vi er tilfredse med, at tallene stiger. Vi er dog naturligvis opmærksomme på den mængde af usikkerhed, vi kigger ind i i fremtiden. Tilbageværende rejserestriktioner påvirker stadig vores passagerer, men vi gør, hvad vi kan, for at give vores passagerer en behagelig rejseoplevelse,« siger Anko van der Werff.

Hos Norwegian havde 695.830 passagerer sat sig i sæderne i juli, sammenlignet med 356.093 passagerer i juli 2020. Det er næsten en fordobling, men 2020 var også på alle måder et rædselsår for Norwegian.

Passagertallet er dog stadig kun en brøkdel af niveauet før covid-19-pandemien. I 2019 fragtede Norwegian 3.714.432 passagerer i juli. Norwegian var dog allerede før pandemien i gang med at afvikle flere af sine ruter, hvorfor tallene naturligvis ikke kan forventes at ramme samme niveau.

Analytiker efterspørger flere forretningsrejsende

Aktieanalysechef i Sydbank Jacob Pedersen har kigget på tallene fra SAS og Norwegian. Han ser positivt på fremgangen i antal passagerer, men mener, at selskaberne mangler flere forretningsrejsende for at kunne komme til at tjene penge igen.

»Der er fremgang, men det vidste vi godt, at der ville komme. Det nuværende miljø giver en mangel på forretningsrejsende, i særdeleshed for SAS, som er et af de europæiske flyselskaber, der er allermest afhængige af forretningsrejsende. Så det er og bliver meget besværligt at nå frem til en model, hvor man for alvor kan tjene penge igen,« siger Jacob Pedersen.

Han mener, at SAS har et stykke arbejde foran sig, og fremhæver et par områder, der kan kigges på.

»Der er behov for at finpudse den kommercielle strategi og i den grad også at kigge på omkostningerne. Vi kan se, at mange af SAS' konkurrenter skærer markant i omkostningerne, de har medarbejdere, som går ned i løn og laver nogle langtløbende aftaler. Der må vi bare sige, at SAS er langt bagefter,« siger Jacob Pedersen.

Jacob Pedersen spår, at selskaberne har lang vej at gå, før de kommer op på et normalt indtjeningsniveau. Han vurderer, at det i bedste fald kan være i 2024 eller 2025.