Nye benzin- og dieselbiler forbydes fra 2030 i Storbritannien

Boris Johnsons regering vil sætte strøm på salget af elbiler ved at fremrykke et forbud mod traditionelle biler. Hybridbiler får dog en lidt længere frist, før hammeren falder.

Den britiske regering vil som en del af sin plan mod et grønnere miljø fra næste år bruge penge på at få sat ladestandere op over hele landet for at sikre, at elbilerne altid kan blive tanket op og komme videre. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Fra 2030 bliver det forbudt at sælge nye benzin- og dieselbiler i Storbritannien som del af den britiske regerings indsats i retning mod et grønnere miljø.

Premierminister Boris Johnson vil i løbet af ugen fremlægge forbuddet, skriver den britiske finansavis Financial Times. Han sagde i februar, at et sådant forbud ville blive rykket frem fra 2040 til 2035.

Skal sætte strøm på elbilmarkedet

Fremrykningen til nu 2030 skal sætte skub i markedet for elbiler og være med til at sikre, at Storbritannien kan overholde sit mål om at gå i nul på CO2-udledninger i 2050, siger flere kilder til avisen.

Til gengæld ventes hybridbiler, som både kan køre på strøm og på benzin eller diesel, stadig at måtte sælges indtil 2035, lægger regeringen op til.

Elbilsalget udgør fortsat blot syv procent af det samlede bilsalg i Storbritannien, og elbiler er stadig dyrere at købe end benzin- og dieselbiler.

Ifølge brancheorganisationen De Danske Bilimportører udgjorde hybridbiler 11 procent af bilsalget i oktober i Danmark, hvor elbiler tegnede sig for 7,3 procent. I begge tilfælde er der tale om kraftige stigninger i forhold til sidste år på samme tid.

I juli-september udgjorde elbiler 9,9 procent af alle nysolgte biler i EU, viser tal fra brancheorganisationen ACEA.

Debat om batteriproduktionen

Der har været en del debat om, hvorvidt den måde, som elbiler produceres på, og som er meget energikrævende, samlet set gør elbilens CO2-regnskab dårligere end benzin- og dieselbilerne.

Den tyske ingeniørforening Verein Deutscher Ingenieure (VDI) har i en undersøgelse regnet ud, at fordi batterierne til elbilerne ofte produceres i lande, der bruger kulenergi, f.eks. Kina, skader det de fordele, som elbilerne ellers har.

Andre forskere har påpeget, at ingeniørforeningen har anvendt forkerte og for høje tal for batteriproduktionen, og at regnestykket derfor i virkeligheden falder ud til elbilernes fordel. Det er også politikernes generelle opfattelse, hvorfor de verden over forsøger at fremme en hurtig udskiftning af benzin- og dieselbiler med netop elbiler, selv om det mange steder volder kvaler fortsat at sikre indtægter til statskassen fra bilsalget.

Den britiske regering vil i sin plan sætte 500 millioner pund (4,15 milliarder kroner) af til at sætte elbilladestationer op rundt omkring i landet fra 2021 og fremad. Dermed kan bl.a. tankstationer på motorvejene blive forsynet med elektricitet i mængder, som gør det muligt at installere hurtigopladere, så det ikke varer så lang tid at få batteriet i elbilen ladet fuldt op.

Bilproducenter skifter gear

De store bilproducenter er i fuld gang med at omstille produktionen til elbiler, samtidig med at de skyder milliardbeløb i at udvikle bilerne og især batterierne, der er forbrugernes største betænkelighed ved at skulle skifte. Mange frygter at opleve situationer, som de kender fra forbrugerelektronik som f.eks. mobiltelefoner, hvor der pludselig ikke er mere strøm på batteriet, og man derfor ikke kan komme videre.

Den britiske regeringsplan for grøn omstilling indbefatter ifølge Financial Times øget brug af vindkraft, teknologier til at indkapsle og lagre CO2, udvikling af brint som energikilde og nye atomkraftværker, bl.a. i Sizewell i Suffolk.

Storbritannien er i sommeren 2021 vært for det næste internationale klimatopmøde i FN-regi, COP26.