Bilsalget i hård opbremsning: »Vi har brug for en hurtig aftale«

Ni ud af ti bilforhandlere giver de politiske forhandlinger om nye afgifter skylden for, at bilsalget er gået i stå. Skatteminister Morten Bødskov (S) forstår kritikken, mens brancheorganisationen AutoBranchen Danmark efterlyser hurtig afklaring.

Ifølge Autobranchen Danmarks direktør, Gitte Seeberg, havde bilforhandlerne set frem mod en væsentligt bedre efterårsferie. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix (arkiv)

Efterårsferien er normalt en god uge at sælge biler i.

Men i den forgangne uge holdt kunderne sig langt væk, viser en undersøgelse blandt AutoBranchen Danmarks medlemmer. Her svarer syv ud af ti bilforhandlere, at de havde færre kunder, og at der blev skrevet under på færre købsaftaler i denne efterårsferie end i 2019.

»Efterårsferien er traditionelt god at sælge biler i, fordi mange har fri og tid til at kigge på bil. I år må hovedparten af danskerne endda blive i landet, og en stor del har netop fået udbetalt feriepenge, som kunne bruges til en ny bil. Desværre ser vi et helt andet billede,« siger Gitte Seeberg, adm. direktør hos AutoBranchen Danmark.

Elbilkommissionen, ledet af forhenværende DONG-topchef og tidliger departementschef i Finansministeriet, Anders Eldrup, præsenterede 7. september sit bud på, hvordan der kommer flere elbiler på de danske veje. Udspillet lægger blandt andet op til, at konventionelle diesel- og benzinbiler bliver dyrere.

Men hvordan udmøntningen bliver til virkelighed, er partierne fortsat uenige om.

Skatteminister forstår godt kritik

I undersøgelsen fra AutoBranchen Danmark angiver 90 procent af i alt 164 respondenter, at netop de politiske forhandlinger om nye bilafgifter har været primær årsag til det sløje bilsalg.

Morten Bødskov (S), skatteminister

»Det kan ingen være tjent med. Derfor forstår jeg godt den kritik, som bilbranchen kommer med.«


Især nyvognsforhandlerne har været hårdt ramt. Blandt dem oplever 79 procent, at der i denne efterårsferie blev underskrevet færre aftaler end i efterårsferien 2019.

»Vi ser et tilsvarende billede hver gang, politikerne debatterer bilafgifter. Hver gang går bilsalget i stå, og hver gang har det konsekvenser for forhandlerne. Denne gang bøvler bilforhandlerne ovenikøbet med en coronakrise. Forhandlingerne har snart varet en måned. Det er urimeligt over for en branche, der pt. er sat skakmat. Vi har brug for en hurtig aftale,« lyder det fra Gitte Seeberg.

Hun opfordrer samtidig partierne til at indgå en bred og langvarig politisk aftale om bilafgifterne.

»Det er ikke holdbart, hvis vi igen om tre, fire eller fem år skal diskutere afgifter igen. Den mangeårige »stop-and-go«-politik om bilafgifter må stoppe nu,« siger Gitte Seeberg.

Skatteminister Morten Bødskov (S) skriver i en kommentar, at såvel bilejere som bilbranchen de senere år har måttet tage til takke med etårige aftaler for de grønne biler, der kun skaber begrænset vished for fremtiden.

»Det kan ingen være tjent med. Derfor forstår jeg godt den kritik, som bilbranchen kommer med,« skriver skatteministeren.

SF til regeringen: Sæt tempoet op

De igangværende forhandlinger om fremtidens bilafgifter bunder i Folketingets beslutning om, at Danmark i 2030 skal have reduceret sin drivhusgasudledning med 70 procent sammenlignet med niveauet i 1990.

Som et centralt element i at skabe en mere grøn bilpark har regeringen spillet ud med at gå efter 500.000 grønne biler på de danske veje om ti år. Derudover vil man indføre en kilometerbaseret vejafgift på tung transport og et øget krav til iblanding af biobrændsel i de fossile biler.

Flere af regeringens støttepartier har dog kaldt udspillet for »sløjt« og »uambitiøst«.

»Jeg har fuld forståelse for, at danskerne gerne vil kende til de nye afgifter, inden de begiver sig ud i et bilkøb. Jeg ser gerne, at regeringen sætter tempoet op i forhandlingerne, men i særdeleshed at de sætter ambitionerne op, så der ruller flere grønne biler og færre sorte biler ud på vejene til fordel for klimaet,« siger Signe Munk, klimaordfører hos SF.

Spørger man skatteministeren, er regeringens holdning klar.

»Bilejerne og bilbranchen skal have stabile og trygge vilkår, som de kan stole på de næste mange år, samtidigt med at vi sikrer flere grønne biler på vejene. Det skal vi gøre på en måde, hvor almindelige familiers hverdag i alle dele af landet fortsat kan hænge sammen, og der er råd til fortsatte investeringer i velfærd. Det fremlagde vi et udspil om allerede 24. september,« skriver Morten Bødskov og tilføjer:

»Men en aftale kræver som bekendt 90 mandater, og flere partier der er villige til at lave en hurtig aftale til gavn for den grønne omstilling, bilejerne og bilbranchen.«